Foto: Björn Dalin

Nätmatens nya jättelyft – vd-rådet: ”Gör beställning i god tid inför jul”

Dagligvaruhandeln fortsätter att växa starkt. Lyftet i november berodde till stor del på online. ”Coronarestriktionerna tilltog”, säger bransch-vd:n Karin Brynell om den stora ökningen på nätet.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Svensk Dagligvaruhandels index visar att omsättningen ökade med 6,4 procent i löpande priser jämfört med samma månad 2019.

Men det var betydande procentuell skillnad mellan försäljningskanalerna:

  • Fysiska butiker: 2,5 procent
  • Online: 136,1 procent

– I takt med att myndigheternas coronarestriktioner successivt tilltog under november fortsatte matinköpen på nätet att öka, säger Karin Brynell och tillägger att tillväxttakten på nätet var den näst högsta sedan Dagligvaruindex började att mäta marknadsutvecklingen.

Upphämtning i eller vid butik ökade enligt indexet med 242,9 procent och hemleverans med 78,9 procent.

Market har tidigare berättat att flera bedömare spår rekord online inför jul och Karin Brynell håller med.

– E-handelsutvecklingen ger indikationer på att fler än tidigare kommer att e-handla sin julmat vilket dessutom kan minska besökstrycket på butikerna och därmed minska riskerna för trängsel.

Dagligvaruhandlare som erbjuder tjänsten har ökat kapaciteten de senaste månaderna.

– Men rekommendationen är ändå att göra sin beställning i god tid före jul, säger Karin Brynell.
Svensk Dagligvaruhandel bedömer att kalendereffekten uppgick till -1,8 procent i november.
Dagligvaruindex för december och hela 2020 publiceras preliminärt 4 februari.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...