Foto: Pontus Edman

Nästan alla Rizzos butiker stängs: ”Fokuserar på det som utvecklas väl”

Venue Retail Group stänger tio Rizzo-butiker. ”Vi tar ännu ett steg mot förbättrad lönsamhet”, säger vd Jonas Ottosson.
Text: Daniel Norman
Annons:

Venue Retail Group har gjort en översyn av skokedjan Rizzo. Den har visat att verksamheten inte ger tillräckligt bra avkastning.

– Vi tar ännu ett steg mot förbättrad lönsamet genom att tydligare fokusera på de delar inom bolaget som utvecklas väl och är lönsamma, säger Jonas Ottosson i en kommentar.

Varumärket kommer att leva vidare genom e-handeln, verksamheten på NK i Stockholm och Göteborg samt genom en satsning på flaggskeppsbutiker.

Omsättningen för de butiker som läggs ned motsvarar sju procent av Venue Retail Groups totala omsättning.

– Det här är ett naturligt steg i det lönsamhetsarbete vi gjort de senaste åren, säger Jonas Ottosson.

Sedan 2016 har 28 mindre olönsamma butiker stängs.

– Trots detta har vi ökat den totala försäljningen, mycket tack vare att vår digitala affär samt affärsområdet väskor och accessoarer går starkt, säger Jonas Ottosson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...