När trafikreklamen kan bli en dikeskörning – eller bara rolig

Det där med reklam är inte alltid lätt att ha full koll på. Här är några exempel på hur budskap och loggor kan hamna i oförutsedda sammanhang.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Digital Synopsis har sammanställt en lista med exempel som förmodligen orsakat sömnlösa nätter där inblandade kreatörer kallsvettigt grubblat över varför man inte tänkte efter innan: ”20 anledningar till att du måste vara på din vakt när du placerar budskap och loggor på fordon”.

Här kollar du den (något snaskiga) kavalkaden av dikeskörningar.

Ett exempel från hemmaplan på design som möter miljö var Persbrandts hattparad hösten 2013.

Då körde SF en rikskampanj för filmen "Mig äger ingen" med Mikael Persbrandt i en av huvudrollerna. Kampanjen, med den dominerande bilden av Persbrandts ansikte, fick ett oväntat lyft när reklamtavlorna sattes in i utomhusjätten JC Decaux' olika pelare.

Kampanjen blev en viral succé när toppen av reklampelarna blev en förlängning av affischen och gav Mikael Persbrandt alla möjliga varianter av Djingis Kahn-liknande huvudbonader.

Malin Otterström Heljeberg, pr-och kommunikationschef för JC Decaux i Sverige, skrattar åt minnet av kampanjen.

– Ja, haha, det var roligt. Ingen hade förutsett effekten, men det gav ju hela kampanjen en extra skjuts i positiv anda och ingen skada var skedd. Och Persbrandt själv tog det hela med en klackspark och tyckte det var ”Skitkul!”.

TESTA INNAN. ”Självklart är det viktigt att kolla i förväg hur reklamen ser ut när den kommer på plats”, säger Malin Otterström Heljeberg.

Men vare sig det handlar om bildekorer eller reklampelare, hur kan man testa innan kampanjen dras igång?
– Generellt är en av fördelarna med utomhusreklam att den inte förekommer i någon annan kontext, som till exempel banners på nätet gör. Men självklart är det viktigt att kolla i förväg hur reklamen ser ut när den kommer på plats. Vår roll är att tillhandahålla mediekanalen och vi hjälper gärna till och coachar i samarbetet mellan annonsör, reklambyrå och mediebyrå.

Hur kan en ”förhandskoll” gå till?
– På flera sätt. Vi erbjuder alltid provaffischering på pelare i liten skala innan kampanjen i sin helhet dras igång. Annonsörerna kan också få en digital förhandskoll för att se hur reklamen kommer att te sig på plats via vårt verktyg ”Do it yourself”, säger Malin Otterström Heljeberg.

Men kombinationen utemiljö-reklam betyder inte bara risker som ska pareras.

– Utomhusmediet ger många möjligheter att skapa extra dragkraft för varumärket med smarta lösningar, som Treos kampanj som gör hela utomhuspelaren till ett rör med värktabletter.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...