Foto: Daniel Norman

MQ:s försäljning fortsätter att sjunka – minskat intresse för de egna varumärkena

MQ-koncernens jämförbara försäljning sjönk med 4,6 procent under det tredje kvartalet på det brutna räkenskapsåret. ”MQ:s egna varumärken i damkollektionen underpresterar”, säger vd Christina Ståhl som ändå konstaterar att resultatet är på samma nivå som i fjol.
Text: Daniel Norman
Annons:

MQ-koncernen omsatte 413 miljoner kronor under det tredje kvartalet på det brutna räkenskapsåret, mars-maj. Det är en minskning med 2,6 procent jämfört med samma period i fjol. I jämförbara butiker sjönk försäljningen med 4,3 procent. 

– MQ:s egna varumärken i damkollektionen underpresterar och står för hela försäljningsminskningen, säger vd Christina Ståhl i en kommentar. 

MQ-kedjans omsättningen minskade med 2,7 procent under perioden, den jämförbara försäljningen sjönk med 4,8 procent.

Joys försäljning minskade med 1,5 procent, mätt i jämförbara enheter med 1,9 procent.

Rörelseresultatet för koncernen sjönk från 36 till 28 miljoner kronor. Men rensat från engångskostnader låg det på samma nivå som i fjol.

_ Vi har tydligt fokus på bruttomarginal och kostnadskontroll som i kvartalet kompenserar för den lägre försäljningen. Bruttomarginalens positiva utveckling under det tredje kvartalet är därför ett styrkebesked, säger Christina Ståhl. 

Bruttomarginalen uppgick under tredje kvartalet till 62,8 vilket ska jämfört med 61,8 för samma period i fjol.

MQ-kedjan gjorde ett rörelseresultat på 26 miljoner kronor, en försämring mot förra årets 34 miljoner kronor. Joys resultat låg kvar på samma nivå som i fjol, två miljoner kronor. 

Christina Ståhl lämnar jobbet som vd för MQ-koncernen efter sommaren. Den 20 augusti tillträder Ingvar Larsson som ny vd.  

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...