Modejätten drar i bromsen – öppnar färre nya butiker i år än planerat

Ett förändrat köpbeteende får H&M att agera. Nu planerar koncernen för färre nya butiker i år än vad som tidigare kommunicerats.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

H&M-gruppen reviderar sina planer för nya butiker.

Nettotillskottet av nya butiker blir cirka 130 för 2019, vilket är 45 färre än vad som tidigare kommunicerats.

– Bolaget accelererar anpassningen till kundernas ändrade köpmönster och har därför reviderat ner nettotillskottet av nya butiker, säger vd Karl-Johan Persson.

För räkenskapsåret 2019 planeras 295 nya butiker, varav 220 är H&M och 75 är Cos, & other stories, Monki, Weekday, Arket och Afound. Dessutom planeras tre fristående H&M Home.

Samtidigt stängs 165 butiker som en led i att koncernen optimerar sin butiksportfölj där H&M också omförhandlar hyreskontrakt, bygger om och anpassar ytor för butiker utifrån nya förutsättningar. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...