Modehandelns ras efter coronakrisens utbrott: ”Föll upp emot 50-60 procent”

Modehandeln tappade drygt hälften av sin försäljning under andra delen av mars, efter att coronakrisen slagit till på allvar. För skohandeln var det dystrare än så. ”Det speglar det allvarliga läge som råder”, konstaterar Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

– Modehandelns försäljningstapp var dramatiskt under mars månad, framförallt under månadens andra halva där försäljningen föll med upp emot 50–60 procent. Det speglar dessvärre det mycket allvarliga läge som råder i stora delar av sällanköpsvaruhandeln just nu, säger Johan Davidson i en kommentar.

Försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt i löpande priser och på jämförbara enheter sjönk, med 38,8 procent i mars om man jämför med samma månad innan.  

Skohandeln tappade 47,1 procent.

Det visar Stilindex från Svensk Handel.

Det är framför allt under den senare delen av månaden som försäljningen rasade. 1–12 mars tappade klädhandeln 18 procent, 12–31 mars 49,4 procent.

Skohandelns försäljning sjönk med 18,1 procent 1–12 mars och tappet därefter blev 57 procent.

– Butikernas e-handel har gått något bättre men kompenserar inte på långa vägar för det totala försäljningsbortfallet. Coronakrisen skapar en stor oro i samhället som gör att folk både håller sig hemma, men också håller i sina pengar, säger Johan Davidson.

Det är ingen hemlighet att Svensk Handel vill se fler kraftfulla åtgärder för att rädda jobb i handeln.

– Det krävs en högre subventionsgrad vid korttidspermitteringar för att undvika omfattande uppsägningar, och inte minst ett genombrott i hyresfrågan där regeringens stödpaket inte når fram till modehandlare och andra utsatta företag inom handel, säger Johan Davidson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...