Foto: Stefan Jerrevång

Modehandeln tappade i april – som väntat: ”Påskeffekten”

Modehandeln tappade i april. ”Som väntat sjönk försäljningen”, säger branschordförande Mikael Sandström som lyfter fram den sena påsken som en viktig orsak.
Text: Daniel Norman
Annons:

Försäljningen i klädbutikerna och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, sjönk med 2,1 procent i april jämfört med samma månad i fjol. Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.

Försäljningen av skor rasade med 11,5 procent.

– Som väntat backade modehandeln mot bakgrund av påskeffekten, som är negativ för sällanköpshandeln, och höga jämförelsetal om 5,6 procent för kläder och hela 22,6 procent för skor, säger Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil, i en kommentar.

Skohandelns tapp var rejält.

– Skohandelns försäljning är ofta väldigt slaggig med stora ökningar och djupdykningar mellan månaderna. Detta beror på att skoförsäljningen är mycket behovsstyrd och därmed mer väderkänslig än de flesta branscher, säger Mikael Sandström.

Han tror att även maj kan bli utmanande för modehandeln.

 – Maj var förra året en stor försäljningsmånad med höga temperaturer som gjorde att varorna som skulle räcka under sommaren tog slut, medan vårvaror, till exempel jackor, hängde osålda. Med en vädermässigt mer normal maj säljs förhoppningsvis rätt varor för säsongen även om försäljningen kanske inte ökar.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...