Mitt i coronakrisen – här är sju handlare som vågar testa nya grepp

Coronapandemin slår skoningslöst mot handeln. Samtidigt växer kreativiteten och allt fler lanserar nya lösningar för att minska virusets konsekvenser. Här är sju exempel att inspireras av. ”Det gäller att fånga de möjligheter som finns”, säger Eric Lundberg, vd på Kjell & Company, som i dag lanserar en helt ny leveranstjänst.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

I takt med att allt fler svenskar smittas av corona växer utmaningarna för handeln. I sällanköpshandeln vittnar många om minskad försäljning och tomma butiker, medan dagligvaruhandeln får kämpa för att hinna fylla på i hyllorna när kunderna bunkrar.

– Vi försöker ha en proaktiv hållning, men vi är extremt ödmjuka i situationen. Corona kommer att få enorma konsekvenser och vi lider med de branschkollegor som redan har drabbats. Vi är inte immuna och om vi skulle tvingas stänga butiker så kommer även vi att tvingas till permitteringar, säger Eric Lundberg.

Eric Lundberg, vd för Kjell & Company.

Kjell & Company har flera starka år bakom sig och hittills under coronapandemin har de lyckats fortsätta öka försäljningen.

– Hittills har vi klarat oss bra. Många jobbar hemifrån och då behöver de ofta ett tangentbord eller en mus eller en bättre uppkoppling.

Vissa butiker har tappat försäljning, men det kompenseras med råge av ökad handel online.

– Vissa dagar har vi haft ökningar på 200 procent i e-handeln och fler kunder väljer att få varorna hemlevererade samma dag, säger Eric Lundberg.

För att hålla försäljningen uppe jobbar Kjell & Company kontinuerligt med att förändra erbjudandet efter kundernas nya behov. Hittills har det bland annat handlat om produkter för hemmakontoret, underhållning, luftrenare och städrobotar.

Kedjan satsar också på tjänster. De erbjuder fri hemleverans, teknisk kundsupport via telefon och lanserar i dag en ”hämta utanför butiken”-tjänst.

– Det viktigaste är att följa utvecklingen, vara nära kund och vara snabbfotade. ”Hämta utanför butiken”-tjänsten utvecklade vi på fem dagar.

Kjell & Companys kunder kan nu hämta sina onlineorder utanför butiken. Tjänsten lanseras i dag i 40 av kedjans butiker.

Tjänsten innebär att kunderna kan lägga sin order online eller via telefon och få varorna levererade direkt i bakluckan eller cykelkorgen utanför Kjell & Companys butik. På så sätt slipper oroliga kunder gå in i butiken och potentiellt utsättas för smittorisk. Tjänsten lanseras i 40 butiker.

– Vi vill dra vårt strå till stacken för att minska smittspridningen. Det är också ett sätt att arbeta proaktivt. Om vi tvingas stänga butiker så kan vi i alla fall utnyttja vissa av dem för leveranser direkt till kund. Och tjänsten är inte bara relevant på grund av corona utan är intressant annars också som en snabb och enkel leveranslösning, säger Eric Lundberg och betonar att kedjan också jobbar hårt för att minska smittorisken och skapa en säker miljö för kunder och personal.

– Vi tar det på största allvar. I butikerna håller vi utökat avstånd mellan personal och kunder och avråder från fysisk kontakt. På lagret har vi delade team som har egna truckar och omklädningsrum för att minska riskerna.


Sex andra handlare som testar nya grepp

Naturkompaniet: Satsar på telefonservice

Naturkompaniet lanserar en tjänst för rådgivning och köp via telefon.

”I dessa osäkra virustider är det många kunder som inte vågar besöka fysiska butiker men som ändå vill få personlig rådgivning och har behov av att handla. De kan nu välja att göra det över telefon,” skriver Naturkompaniet i ett pressmeddelande.

Tjänsten erbjuds i alla kedjans 34 butiker. Butikens friluftsexperter guidar kunden genom sortimentet, som kan lägga en order direkt och få den levererad mot postförskott.

 

Winston & Elle: Personal shopping på distans

Winston & Elle, som utsågs till Årets butik på Retail Awards 2018, tar till kreativa grepp för att nå kunder i smittotider. Modehandlaren med två butiker i Sundbyberg och Stockholm erbjuder till exempel kostnadsfri personal shopping – men inte i butik utan via videosamtal. Kunden bokar en tid och, blir uppringd och får 20 minuters personlig service med tips och råd.

Söderbokhandeln: Fri hemleverans

Söderbokhandeln Hansson & Bruce ser till att kunder som sitter i karantän eller inte vill ta sig till butiken kan få goda böcker att läsa ändå.

Butiken som ligger på Götgatan i Stockholm håller öppet som vanligt och där tar personalen emot order per telefon och kör ut till kunder i centrala Stockholm.

Kunder som bor längre bort får böckerna skickade mot portokostnad.

”Vi oberoende bokhandlare står nu, likt många andra lokala företag, inför svåra utmaningar och behöver allt stöd vi kan få. Vill ni ha kvar er lokala bokhandel i morgon – stöd den idag,” skriver de i ett inlägg i sociala medier.

 

Biltema: Levererar direkt till bilen

Biltema har nyligen lanserat en click and collect-lösning. Nu har tjänsteutbudet utökats med drive in för kunder som inte vill gå in i varuhuset och hämta sin order. Istället kör kunden fram till varuhuset där personalen möter upp och levererar varorna.

– I rådande tider är det ett självklart beslut att komplettera Köp & Hämta med denna drive in-lösning, säger vice vd Adeline Voci i en kommentar.

Linköping: Gratis leveranscyklar

Petra Larsson och Carina Hanski på butiken No 36 – och många andra butiker i Linköping – kan nu leverera varor med cykel.

I Linköping har butiker och serveringar tagit fram färdigpackade matpaket för frukost, lunch, fika och middag som betalas och levereras utanför butiken.

Handlarna har även gratis tillgång till elcyklar från Linköpings cykelpool för hemleveranser till de som inte kan eller vill lämna hemmet.

– En vanlig dag är vår stadskärna full av människor som shoppar, äter gott, strosar omkring och umgås. Men just nu är vardagen ganska ovanlig. Vi förstår så klart människors oro, men vi vill samtidigt berätta att det aldrig har varit så viktigt att stötta de lokala aktörerna som nu, om vi vill ha kvar dem när vår vardag blir som vanligt igen, säger David Nilsson, vd på Citysamverkan, i ett pressmeddelande.

Ica Nära Stabby: Automat utanför entrén

Flera aktörer i dagligvaruhandeln har tagit nya grepp för att underlätta livsmedelsinköpen för äldre och personer i riskgrupper. Flera butiker har börjat öppna tidigare för att låta dessa grupper handla ensamma i butiken. Andra har snabbt lanserat e-handelslösningar eller utökat tjänsteutbudet med hemleveranser. I Uppsala har Ica Nära Stabby placerat en varuautomat fylld med färdigrätter, mellanmål och drycker utanför entrén.

– Det här är ett sätt för oss att hjälpa folk i närområdet som är sjuka eller som inte vill gå in i butiken med tanke på coronaviruset. Vi känner ett ansvar för att skapa en stabilitet i området, säger handlaren Tore Jonsson till Upsala Nya Tidning.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...