Mio presterar sitt bästa halvår någonsin: ”En efterfrågechock”

Mio har presterat sitt bästa halvår någonsin. ”Vi konstatera att på kort sikt har vi mött en efterfrågechock i marknaden”, säger vd Björn Lindblad.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Under det första halvåret på det brutna räkenskapsåret, maj–oktober, ökade Mio försäljningen med 20 procent, där försäljningen online steg med hela 84 procent och den i fysisk butik med elva procent.  

Nettoomsättningen för perioden landade på 2,1 miljarder kronor. 

Samtidigt har resultatet förbättrats med 80 procent och presterar ett rörelseresultat på 163,2 miljoner kronor (91,5)

– När vi gick in i pandemin visste vi inte vad vi skulle förvänta oss och vi hoppades på det bästa men planerade för det värsta, säger vd Björn Lindblad i en kommentar. 

Han konstaterar att Mio mötte en efterfrågechock på marknaden vad gäller heminredning där kedjan under året tagit marknadsandelar. 

– Som en direkt effekt av den starka efterfrågan har vi en svagare lagertillgänglighet än önskat och längre ledtider än normalt, säger Björn Lindblad. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...