Foto: Foto: Daniel Norman

Minsta profilen störst hos Ica – hyllas av vd:n: ”Har tiden för sig”

Icas minsta profil började året klart bäst. Ökningen var 3,3 procent i jämförbara butiker. ”Ica Nära har tiden för sig”, säger Ica Gruppens vd Per Strömberg till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Ica-butikerna i siffror

Ica Maxi: 2,1 procent
Ica Kvantum: 2,2 procent
Ica Supermarket: 2,3 procent
Ica Nära: 3,3 procent
Totalt: 2,4 procent

Fotnot: Procentsatserna visar utvecklingen i jämförbara butiker i januari 2018 jämfört med samma månad 2017.
Källa: Ica Gruppen

Ica Gruppens siffror över Ica-butikernas försäljning visar att Ica Maxi var vassast 2017 med en tillväxt på 3,0 procent i jämförbara butiker men det här året inleddes med att minsta profilen var mest framgångsrik.

Ica Nära nådde 3,3 procent.

– Jag vill inte dra för stora växlar av en månad men det kunderbjudande som Ica Nära representerar har tiden för sig. Bekvämlighetshandeln ökar i takt med bland annat e-handeln växer så snabbt, säger Per Strömberg.

Förra året var Ica Nära näst bäst inom Ica på 2,3 procent i jämförbara enheter.

– Jätteroligt att vi fick skjuts igen, säger Therese Kanter Dickson på Ica Nära Effkå i Göteborg till Market.

Januari brukar kallas årets fattigaste månad och det kan ha gynnat Ica Nära.

– Hushållen är extremt noga med matinköpen. De handlar inte mer än de behöver. Därför väljer man sin närbutik i stället för en stormarknad.

Profilen satsade hårt på direktreklam i januari för att vinna kampen om konsumenterna.

– Vi fick ett mycket bra gensvar på marknadsföringen, säger Therese Kanter Dickson.
Ica Supermarkets försäljning steg med 2,3 procent och Ica Kvantums med 2,2 procent.
Ica Maxi var sämst av de fyra Ica-profilerna med en tillväxt på 2,1 procent – också i jämförbara butiker.

HUI och SCB presenterar sitt preliminära försäljningsindex för januari den 28 februari.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...