Foto: Andreas Dyrberg Skog

Mindre trafik till butik ger lägre försäljning – men MQ:s ledning ser ljusglimtar

Minskad trafik till butik gav lägre försäljning för MQ under senaste kvartalet. Omsättningen sjönk med 7,3 procent. Samtidigt ser ledningen att åtgärdsprogrammet börjar ge resultat.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

MQ omsatte 373 miljoner kronor under det första kvartalet på det brutna räkenkapsåret, september-november. En minskning med 7,3 procent från motsvarande period året innan.

Den jämförbara försäljningen sjönk med 3,8 procent.

– Kvartalet i sin helhet visade minskad försäljning relaterat till minskad trafik i butik där försäljningen av främst viktiga kategorier såsom ytterplagg startade senare än tidigare år, säger vd Ingvar Larsson.

Det finns emellertid ljusglimtar, berättar han.

– I kvartalet ökade omsättning för MQ i både september och under Black Week, där framför allt e-handeln och våra egna varumärken visade på god tillväxt.

Utvecklingen för Joy såg mest dyster ut under kvartalet där omsättningen sjönk med 26 procent till 51 miljoner kronor, den jämförbara försäljningen sjönk med elva procent.

MQ-kedjans omsättning var 3,7 procent lägre än i fjol (334 miljoner kronor). Den jämförbara försäljningen sjönk med 2,6 procent.

Rörelseresultatet för koncernen förbättrades med en miljon kronor från i fjol till 13 miljoner kronor.

– Vårt strukturella åtgärdsprogram har planenligt gett resultat under kvartalet där vi ser kostnadsbesparingar inom framför allt personal, hyror samt effekter från stängningarna av olönsamma butiker inom Joy-kedjan, säger Ingvar Larsson.

Programmet fortlöper enligt plan och ska ge lönsamhetsförstärkande åtgärder på 50 miljoner kronor.

Under kvartalet sjösatte MQ satsningen på Marqet.

– Vår förändringsresa har nu börjat på riktigt, konstaterar Ingvar Larsson.

Han lyfter fram flera satsningar, förutom Marqet, som han hoppas ska stärka MQ. Satsningen på e-handeln är en (tillväxten under perioden var 14 procent), utvecklingen av sortimentet en annan.

– Sedan slutet på kvartalet har vår nya design och inköpschef Ylva Morud börjat med ett stort och tydligt fokus på att utveckla och förstärka vårt kunderbjudande, som en viktig del i vår transformation från MQ till Marqet.

För Joys del ökar antalet egna varumärken samtidigt som det satsas på ett mer koordinerat sortimentsuttryck och en förnyad kommunikationsplattform.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...