Foto: Shutterstock

Milstolpen: 2018 stod e-handeln för all tillväxt i sällanköpshandeln

E-handeln växte med 15 procent förra året – och stod för all tillväxt inom sällanköpshandeln. Starkast tillväxt totalt sett hade emellertid dagligvaruhandeln.
Text: Daniel Norman
Annons:

Försäljningstillväxten inom e-handeln var 15 procent 2018.

Det visar E-barometern som Postnord ger ut tillsammans med HUI Research och svensk Digitalhandel.

Totalt såldes varor på nätet för 77 miljarder kronor.

Året blev en milstolpe för e-handeln. För första gången stod den för all tillväxt inom sällanköpshandeln och tog försäljningsandelar från de fysiska butikerna.

Enligt preliminära siffror från SCB var utvecklingen i fysiska butiker negativ, -13 procent. E-handelns stod därmed för 113 procent av tillväxten i sällanköpshandeln.

Under 2018 utgjorde e-handeln 9,8 procent av den totala försäljningen i detaljhandeln.

Dagligvaruhandeln växte snabbast på nätet förra året. Tillväxten var 27 procent.

Omsättningen landade på 5,8 miljoner vilket står för 1,9 procent av den totala försäljningen.

Även heminredning (+22 procent) och sport och fritid (+21 procent) hade en tillväxt på över 20 procent.

Fortfarande är det kläder och skor som flest handlar online.

E-handelns tillväxt väntas fortsätta även i år. Postnord tror att försäljningen ökar med 14 procent till knappt 88 miljarder kronor.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...