Miljardaffär: Storsatsande Egmont blir ny ägare till Royal Design

Royal Design Group blir en del av Egmont Publishing. Affären blev klar i mellandagarna. ”Vi har haft ögonen på dem i många år”, säger Cato Broberg, vd för bolagets e-handelsverksamhet.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Egmont Publishing fortsätter sin satsning på e-handel – och förvärvar Royal Design Group med varumärkena Royal Design och Rum 21. 

Säljare är riskkapitalbolagen Verdande och Eequity. 

– Vi har haft ögonen på Royal Design i många år. Vi har haft som ambition att utvidga vår position inom Hem & Interiör-kategorin, ett område där vi har stor erfarenhet av att hjälpa leverantörerna med att utveckla starka varumärken, samtidigt som vi fokuserar på att främja positiva kundupplevelser genom inspiration och shopping. Vi ser fram emot att stötta Royal Designs fortsatta utveckling och tillväxt genom ett långsiktigt och aktivt ägarskap, säger Cato Broberg. 

Förvärvet handlar om en miljardinvestering, skriver Egmont Publishing i pressmeddelandet.

Royal Design Group omsättning väntas landa på nästan en miljard kronor när 2020 summeras. 

Gruppen, som leds av Magnus Pettersson, har sitt huvudkontor i Stockholm samt ett lager i Nybro och har 120 anställda. 

Harald Ennen fortsätter som ordförande för bolaget även efter ägarskiftet. Han har redan sedan tidigare en koppling till Egmont Publishing som vd för Outnorth, som också finns i deras ägo. 

En förutsättning för affären är att den godkänns av svenska och norska konkurrensmyndigheter. 

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...