Foto: Jamin Pirnia

Mekonomen avslutade ett tufft 2020 med ett starkt sista kvartal

Efter ett utmanande år med pandemi, besparingar och dataintrång visar Mekonomen ett bättre rörelseresultat, men en lägre nettoomsättning. ”Året 2020 visar att Mekonomen Group står starkt även i utmanande tider”, säger vd Pehr Oscarson.
Annons:
Text: Kalle Östgren
Annons:

Resultatet i korthet

Mekonomen Group, siffror i miljoner kronor, januari-december 2020 (föregående år inom parentes).

Nettoomsättning: 11 511 (11 842)
Rörelseresultat (EBIT): 738 (705)

Det har varit ett år fyllt av utmaningar av olika karaktär för Mekonomen.

Bokslutskommunikén för Mekonomen Groups helår visar att nettoomsättningen minskade med tre procent under 2020, till 11 511 miljoner kronor. Här påverkade valutakurseffekter negativt med tre procent.

Den organiska tillväxten backade under året med en procent.

Rörelseresultatet (EBIT) för 2020 landade på 738 miljoner kronor, jämfört med 705 miljoner kronor för 2019.

Företaget skriver att pandemin påverkat företaget negativt under året som helhet och att ett kraftigt fokus på sänkta kostnader är en viktig faktor bakom den förbättrade lönsamheten. 

Under våren utsattes affärsområdet Meca/Mekonomen för ett omfattande dataintrång och koncernen fick under året 63 miljoner kronor i försäkringsersättning och detta har, enligt kommunikén, till stora delar ersatt de ekonomiska konsekvenserna.

– Vi avslutar ett utmanande år med en kraftig lönsamhetsförbättring och stabil efterfrågan på våra produkter och tjänster i det fjärde kvartalet. Vår finansiella ställning har förbättrats genom starka kassaflöden och en lägre skuldsättningsgrad. Detta kommer som ett resultat av vårt hårda och fokuserade arbete med att sänka våra kostnader i kombination med vår digitala kapacitet och starka marknadsposition, kommenterar Mekonomens vd och koncernchef Pehr Oscarson och tillägger:

– Året 2020 visar att Mekonomen Group står starkt även i utmanande tider. Vår affärsmodell är solid och tidlös – vi möjliggör mobilitet, en grundpelare i varje samhälle. I takt med att fordonstekniken blir grönare och kundbeteenden ändras skapas dessutom nya affärsmöjligheter, där servicebehovet inte bara består utan även utvecklas. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...