Foto: Jesper Florbrant

Mediejätten ska fördubbla sin e-handel på två år: ”Finns starka synergier”

I år kommer Aller Medias e-handel att omsätta 200 miljoner kronor. Om två år ska omsättningen vara uppe i en halv miljard. ”Vi ska både växa organiskt och genom förvärv”, säger Bodil Ericsson Torp som påpekar att allt ska ske med mediehusets målgrupp i fokus.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

– Vår ledstjärna är att vi ska ge Sveriges kvinnor ett rikare liv, säger Bodil Ericsson Torp till Market.

Därför ser Aller Media en satsning på e-handel som en naturlig utveckling av medieaffären.

E-handelsaffären har sin grund i Allas Shop.

– Den är starkt knuten till våra varumärken. Där säljer vi produkter som vi skriver om och som vi tror att våra kunder uppskattar.

Målgruppen är Sveriges kvinnor. I dag har mediehuset två miljoner kvinnor i sitt nätverk. Varje vecka får de tio miljoner besök digitalt.

– Vi har en väldigt stark relation till dem, säger Bodil Ericsson Torp.

Den relationen ville de spinna vidare på när Skapamer förvärvades 2019, en do it yourself-sajt som säljer produkter för hobby och pyssel.

– I deras kundgrupp var nio av tio kvinnor.

Nu ska e-handelsverksamheten växa ytterligare. I år väntas den omsätta 200 miljoner kronor. Om två år ska omsättningen vara upp i en halv miljard.

– Vi ska både växa organiskt och genom förvärv, säger Bodil Ericsson Torp.

Organisationen kring e-handel har förstärkts. 1 februari tillträdde Fredrik Blomqvist som e-handelschef.

– Vi vill bygga vidare på våran starka relation till Sveriges kvinnor och erbjuda dem tjänster och produkter som underlättar i deras vardag.

Genom sitt nätverk, Bodil Ericsson Torp kallar det för ett kvinnouniversum, har Aller Media lärt känna sina kunder väl.

– Det finns starka synergier att dra mellan medieaffären och e-handeln, säger hon.

Samtidigt växer e-handeln generellt sett där kvinnor är en stark kundgrupp.

– Vi ser på det digitala beteende att många äldre kvinnor börjar handla online. Många av dem finns med i vårt universum.

Bodil Ericsson Torp säger till Market att honom inom kort hoppas kunna offentliggöra ytterligare förvärv inom e-handlessegmentet.

Fler förvärv kan bli klara senare i år.

– Vi håller på att utvärdera fler. Många e-handlare hör av sig till oss och vill samarbete med oss med tanke på våra starka varumärken.

Att starta mer egen e-handelsverksamhet från grunden är däremot inte aktuellt, säger Bodil Ericsson Torp.

– I dagsläget samlar vi det under Allas shop. Det är det valet vi gjort. Samtidigt tror vi att det går snabbare att växa genom att förvärva befintliga aktörer. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...