Media Markts ägare håller ställningarna: “Vi har klarat utmaningarna”

Ceconomy, elektronikjätten som äger kedjorna Media Markt och Saturn, lämnar trots kraftiga corona-utmaningar en stabil årsrapport – med en extrem e-handelsökning.
Annons:
Text: Kalle Östgren
Annons:

Bakgrund

  • Ceconomy bildades sommaren 2017 efter att Media Markts förre ägare, handelskonglomeratet Metro, klöv verksamheten. 
  • Hemelektroniken, med Media Markt och Saturn, och dagligvaruverksamheten gick då skilda vägar.

En stor ökning av efterfrågan på hemelektronikprodukter under restriktionerna tillsammans med en extrem ökning av e-handeln.

Det är de två huvudfaktorerna bakom att Ceconomy, Media Markts ägare, kan lämna en stabil rapport för det brutna räkenskapsåret 2019/2020.

Bolaget redovisar ett mindre säljtapp än väntat under ett verksamhetsår präglat av coronapandemin. Försäljningen landade på 20,8 miljarder euro, en minskning med 1,8 procent jämfört med föregående verksamhetsår. Utvecklingen skedde under en period då butikerna tvingades stänga under mer än sex veckor. 

Rörelseresultatet uppgick till 236 miljoner euro, vilket var bättre än analytikernas förväntningar.

Ceconomy skriver att man under året gynnats av att många konsumenter under året jobbat hemma och behövt komplettera sin utrustning med olika typer av hemelektronikprodukter. 

Koncernens kedjor har också kunnat svara upp till den starka ökningen av e-handeln. Försäljningen online ökade under året med hela 44,1 procent, till 4,2 miljarder euro, och svarar i dag för 20,2 procent av den totala försäljningen. Ceconomy kunde under året registrera mer än sex miljoner nya nätkunder.

– Året har varit mycket utmanande. Vi har fått kvitto på vad vi kan klara och går vidare stärkta av dessa erfarenheter. Vi har fått en stark start på det nya verksamhetsåret och har klarat att hantera situationen med restriktioner som stänger butiker, och nu ska vi forma en tydlig strategi för bolagets framtida utveckling, skriver Ceconomys vd Bernhard Düttman.

– Vi befinner oss inte längre i början av transformationen, vi står mitt i den. Vi ska fortsätta förbättra oss kontinuerligt och använda vår styrka för att kunna fånga möjligheter till tillväxt, kommenterar Bernhard Düttman.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...