Medarbetarna får Lyko att växa: ”Det viktigaste i bolaget”

INFÖR RETAIL AWARDS 2020– ÅRETS TILLVÄXTFÖRETAG. Tillväxtraketen Lyko blir allt större på nätet. Men de fysiska butikerna fortsätter att spela en viktig roll för den totala affären. ”Så länge våra kunder vill vara i bägge miljöerna ska vi få dem att trivas där”, säger vd Rickard Lyko.
Annons:
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Nominera till Årets tillväxtföretag

Årets tillväxtföretag är en butik eller ett detaljhandelsföretag som med positiv lönsamhetsutveckling påvisat en bättre tillväxt än branschen i övrigt. Priset har skapats för att främja snabbväxare eller stjärnskott inom handeln.
Läs mer om kriterierna och anmäl ditt bidrag på www.retailawards.se
Sista anmälningsdag är 31 januari.

Supertillväxt inom e-handeln, men svagare utveckling för de fysiska butikerna. Även om hårvårds- och skönhetsbolaget Lykos huvudaffär sker på nätet (ungefär 70 procent av omsättningen) är kunderna som handlar över disk lika viktiga för vd Rickard Lyko.

– Det handlar hela tiden om att optimera kanalerna. E-handeln växer, men vi visar tillväxt på totalen för de fysiska butikerna. Vi fortsätter att satsa där våra kunder vill möta oss, säger Rickard Lyko.

Under det andra kvartalet i år omsatte skönhetsjätten från Vansbro 277 miljoner kronor.

Det innebar en tillväxt på 28 procent och över en miljard i omsättning på rullande tolv.

Bolaget har lanserat e-handel i Danmark och i slutet av oktober öppnade den hittills största butiken, hemma i Dalarna. Dessutom utsågs Lyko till handelns bästa arbetsplats av Handels nyligen. Medvind på flera håll, alltså.

– För oss är de anställda det allra viktigaste i bolaget. Det är medarbetarna som får bolag att växa och prestera, säger Rickard Lyko.

När han förklarar hur kunderna navigerar på nätet respektive i de fysiska butikerna (37 i Sverige och en i Norge) låter det så här:

”Vi satsar där våra kunder vill möta oss”, säger Rickard Lyko.

– Om jag generaliserar lite kan man säga att våra nätkunder är lite mer precisa i vad de vill ha. Ute i butik handlar det mer om att ge råd och komma med tips. Men när vi ser tillbaka på e-handeln om ett par år tror jag att vi ser en liknande utveckling. Att servicegraden har höjts betydligt, säger Rickard Lyko.

Andra nycklar till fortsatt tillväxt?

Det fysiska mötet i kombinatio med att öka volymen online. Plus att jobba på kännedomen.

– Varumärkesarbetet pågår hela tiden. Många har koll på oss, men ännu fler har det inte, konstaterar Rickard Lyko.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...