Foto: Shutterstock

Med Toys R Us ute ur bilden – Walmart gör storsatsning på leksaker

Nu storsatsar Walmart på leksaker och babyutrustning, Sedan Toys R Us försvann från den amerikanska marknaden ligger fältet öppet för världens största detaljhandelsföretag, inte minst på nätet.
Text: Susan Berzelius
Annons:

Huggsexan för att kapa åt sig av konkursdrabbade Toys R Us marknadsandelar började redan i höstas.

Lagom till julhandeln ökade exempelvis Walmart leksakssortimentet med 30 procent, enligt företagets egna uppgifter.

Även varuhuskedjan Target tillhör de kedjor som sett om sitt utbud till barn och föräldrar sedan leksaksjätten försatts i likvidation. Bland annat har man gjort en större satsning på egna märket Cloud Island.

Walmarts butiker har hittills inte satsat särskilt stort på leksaker och bebisutrustning, som här i Walmart Superstore i centrala Washington DC där leksakshyllorna ofta gapar tomma. Men nu ska det bli ändring på bristerna.

Men nu meddelar Walmart att kedjan gör en jättesatsning på bebissortimentet främst på nätet men även i de fysiska butikerna.

– Vi vill finnas där för de nyblivna föräldrarna och hoppas förstås att de ska förbli Walmart trogna även när bebisarna vuxit till sig, säger Lauren Uppington, vice vd och ansvarig för bebissortimentet på Walmart, till nyhetssajten CNBC.

Walmart lanserar också chatboten ”Hoo the Owl” som genom att ställa personliga frågor till föräldrarna såsom beräknad nedkomst, kön på barnet och eventuell barnkammartema kan ge förslag på passande varor.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...