Foto: Andreas Dyrberg Skog

Med Top-Toy ute ur bilden gasar Lekia: ”Innebär att vi kan agera snabbare”

Top-Toys konkurs ritar om kartan i leksakshandeln. För konkurrenten Lekia innebär konkursen en tempohöjning. ”Vi har många handlare som vill öppna nya butiker”, säger Lekias vd Baldvin Georgsson.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Baldvin Georgsson tog formellt över som vd den 1 januari i år – mitt i ett minst sagt händelserikt skede för både Lekia och för leksaksbranschen som helhet.

– Som du förstår så har det inte varit så mycket ledigt i jul, säger Baldvin Georgsson till Market.

När han presenterades som ny vd hösten 2018 var Lekia tvåa på marknaden, med ambitionen att inom kort bli marknadsledare.

På grund av Top-Toys konkurs blev den ambitionen verklighet snabbare än väntat.

– Vi är nu Nordens största kedja. Men vi njuter inte en sekund av att Top-Toy har försatts i konkurs. Det är många kunder, anställda och leverantörer som drabbas, säger Baldvin Georgsson.

Lekia har i dag 140 butiker i Sverige och Norge. Top-Toy har 150 butiker på samma marknader.

När Top-Toy avvecklar verksamheten planerar Lekia för en ”omfattande nyetablering” av butiker, främst i områden där kedjan har svag täckning eller helt saknar butiker.

– Jag vill inte kvantifiera hur många butiker det kan bli, men det handlar om ett större antal. Vi hade redan en plan för att etablera ett antal nya butiker – Top-Toys konkurs innebär att vi kan agera snabbare och i större omfattning, säger Baldvin Georgsson.

För ni dialog om nyetableringar med fastighetsägare?
– För en tid sedan kontaktade vi fastighetsägare och berättade att vi planerar att expandera. Det var många som hörde av sig och under mellandagarna kom ännu fler svar, men jag kan inte berätta om några specifika lägen.

Era butiker drivs av enskilda handlare – finns det risk att det bromsar expansionen?
– Nej, tvärtom. Vi har många handlare som vill öppna nya butiker. Det finns ett enormt intresse.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...