Foto: Fredrik Sandin Carlsson

Med större muskler – Apotea utmanar dagligvaruhandeln: ”Apoteksbegreppet vidgas”

Om lite drygt en vecka är Apotea helt inflyttade i det nya superlagret i Morgongåva. Med ännu större muskler tar då e-handelskungen Pär Svärdson sikte på – dagligvaruhandeln.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Som Market har berättat om vid flera tillfällen flyttar nätapoteket Apotea in i ett nytt jättelager i Morgongåva företagspark.

Lagret är redan invigt, men först nästa vecka räknar grundaren och vd Pär Svärdson med att kunna utnyttja de 38 000 kvadratmeterna fullt ut.

Eller, sanningen är att Apotea ”bara” kommer att nyttja hälften till en början.
Med de nya ytorna kommer nya möjligheter.

Det ena är att höja leveranskapaciteten rejält. Från det nya logistikcentret ska de anställda klara av att leverera upp till 100 000 försändelser per dag.

Och ett större lager minimeras risken att en produkt inte finns hemma. Kunderna ska inte behöva vänta på sina beställningar, menar Pär Svärdson.

Den andra och kanske mest intressanta aspekten av flytten handlar om möjligheten att kunna bygga ut sortimentet med nya kategorier.

– Jag vill egentligen inte gå in på våra planer, men klart är att apoteksbegreppet kommer att vidgas framöver och vi är med på det tåget. Det vill säga, det kunderna kan tänka sig att hitta på ett apotek i framtiden, säger Pär Svärdson.

Där är vi delvis redan i dag. Tiden då det enbart gick att hitta regelrätt medicin på hyllorna är historia sedan länge. Och Svärdson ser att det går att stretcha begreppen ännu mer.

– Jag tror att vi kan konkurrera med dagligvaruhandeln om hälsosam mat, till exempel. Varför finns det inte mer sådant på apoteken redan? Det viktiga är att vara relevant. Att sälja geléhjärtan kring jul som de stora fysiska apoteken brukar göra är att inte vara det. Alla vet att de produkterna innehåller 200 procent socker och en massa onyttiga e-ämnen, men marginalen är så bra så att de inte kan motstå att sälja det. Men det påverkar trovärdigheten om inte kunderna förstår det man säljer, säger Pär Svärdson.

Samtidigt som han själv funderar på hur hans egen verksamhet ska fortsätta att växa (omsättningsmål för 2018: 2050 miljoner kronor) gör nya spelare anspråk på kundernas pengar.

Nätkollegan Meds, med ambitionen att bli Sveriges största apotek om fem år, är bara en i raden av uppstickare.

Blir du nervös när det kommer någon ny kaxig aktör och vill slåss mot Apotea?
– Nej, inte speciellt. Men konkurrens skapar innovation och vi sporras av att någon försöker.

Vad gör det för era siffror?
– På vissa produkter har priset skärps, och när vi ser det försöker vi lägga oss lägre. Men inte på allt. Alvedon är ett bra exempel på när vi inte vill ligga lägst, eftersom vi vet vad den produkten inte är bra om man tar den för mycket. Men över lag har vi inte sett några hack i våra siffror på grund av att fler apotek startas.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...