Foto: Shutterstock

Måttligare tillväxt online: ”Trodde på kraftigare utveckling ett tag till”

E-handel fortsatte att växa i juni – men tillväxten var blygsammare än den varit tidigare under pandemin visar E-barometern. ”Utvecklingen peakade med jättehöga ökningstal i april och maj”, säger Arne Andersson på Postnord.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

E-handlen växte med 23 procent i juni, baserat på konsumenternas egna uppskattningar.

Det visar E-barometern som Postnord gör i samarbete med HUI och Svensk Digitalhandel.

– Jag är inte så förvånad egentligen. Människor rädsla för att bli smittad av corona har sjunkit. Delar av handeln börjar fungera som vanligt. Utvecklingen peakade med jättehöga ökningstal i april och maj, även om jag själv trodde på en kraftigare utveckling någon månad till, säger Arne Andersson, som är e-handelsexpert hos Postnord.  

Tilläggas ska att 23 procent är betydligt högre än den tillväxttakt som e-handeln låg på innan pandemin.

Men under tidigare coronamånader rusade försäljningen, i april växte den med 44 procent och i maj med 36 procent.

– Jag tror att tillväxten kommer att ligga på den här nivån året ut, säger Arne Andersson.

Andelen av svenskarna som e-handlat under de 30 senaste dagarna landar på 77 procent visar E-barometern, samma månad för ett år sedan var den 71 procent. I april och maj var ökningen mot året innan varit betydligt större.

Fortsatt är det bland seniorerna i åldersgruppen 65–79 som tillväxten är högst, 68 procent.

– Många av dem köper inte längre bara apoteks- och dagligvaror på nätet utan har börjat handla till exempel böcker och kläder också. Tidigare har den kundgruppen generellt varit skeptisk till att handla kläder online av rädsla för att de ska beställa fel storlek, säger Arne Andersson. 

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...