Foto: Shutterstock

Matsmart räddar flygplatschoklad – skapar semesterkänsla i växande e-handel

Matsmart räddar 45 ton produkter från flygplatsernas butiker. ”Att varorna inte slängs är både bra för klimatet och gör det förhoppningsvis lättare för butikerna att överleva den här perioden”, säger Josefin Fridstrand, Sverigechef för Matsmart, som noterar en kraftig ökning för Matsmarts e-handeln.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Matsmart bygger på idén om att rädda konsumentprodukter som annars skulle ha slängts på grund av överproduktion och säsongsvariationer. 2018 omsatte Matsmart 277 miljoner kronor.

Matsmart förklarar att man under coronakrisen inlett en rad nya samarbeten för att rädda mat från företag som tappat i omsättning till följd av att människor behövt ställa om till mindre resor och färre sociala kontakter.

– Det talas mycket om krisen för besöksnäringen. Bakom dessa företag står grossister och leverantörer till gränshandel, taxfree-butiker, hotell och caféer som i många fall går på knäna och sitter på lager som riskerar att slängas. Vi kan vara snabba här och se till att dessa varor når kunderna via vår e-handel istället. Det ger förhoppningsvis lite andrum till leverantörerna och det minskar definitivt matsvinnet, förklarade Karl Andersson, vd för Matsmart, i maj då avtal med Espresso House och The Smiling Group (som säljer produkter i kiosker, på hotell, arbetsplatser, tåg och flyg) stod klart.

Matsmart meddelar nu att man räddar 45 ton produkter från leverantörer till flygplatsernas butiker. Det handlar om bland annat om choklad och lakrits som läggs ut i e-handeln till midsommar i en kampanj som bygger på att skapa semesterkänsla hemma – men typiska taxfreeprodukter.

Matsmarts e-handel växer starkt under coronapandemin och summerar årets fem första månader och konstaterar att försäljningen ökat mycket. Market har tidigare rapporterat att försäljningen vissa dagar legat 70 procent högre än i fjol.

– Vi har sedan tidigare en stark underliggande tillväxt och under våren har vi vuxit ännu snabbare. Vi har ökat vår försäljning kraftigt i hela Sverige, från Norrbotten till Skåne, säger sverigechefen Josefin Fridstrand.

I början av juni stod det också klart att Matsmart köpt hela lagret av torrvaror av varumärket Paolos. Matsmart förklarade att det hade möjlighet att göra det genom att lagerkapaciteten nyligen utökats. Varorna säljs nu till halva priset och ger intäkter till en organisation som jobbar för att sexuell exploatering och människohandel ska upphöra.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...