Matkasseföretaget är Årets mest hållbara: ”Det ligger i vårt DNA”

Årstiderna Sverige stod som vinnare när Årets hållbara retailföretag korades vid Retail Awards i förra veckan. ”Hållbarhet ligger i vårt DNA”, säger marknads- och försäljningschefen Rachel Seow Sosa.
Annons:
Text: Ellen Larsson
Annons:

Årstiderna Sveriges marknads- och försäljningschefen Rachel Seow Sosa.

Sedan femton år tillbaka levererar e-handelsaktören Årstiderna Sverige ekologiska matkassar hem till konsumentens dörr.

Förra veckan korades de till Årets hållbara företag på Retail Awards.

– Vi skrek högt när det avslöjades, vi hade inte förväntat oss att vi skulle bli så glada. Även om det är svårt att fira tillsammans just nu, så har vi samlats digitalt på olika sätt. Inte minst för att priset ska komma alla till del – från producent och packeri till oss på kontoret, säger marknads- och försäljningschefen Rachel Seow Sosa.

Företaget uppmärksammas för att det fortsätter utmana sig själva, sina ägare och sina kunder – det mångåriga hållbarhetsarbetet till trots. Det gör de bland annat genom sina bortval – av exempelvis rött kött.

Men att utmärkelsen skulle gå till just Årstiderna var långt i från väntat, enligt Rachel Seow Sosa, som lyfter fram den tuffa konkurrensen från medfinalisterna.

Juryn motivering

”Alla kan göra skillnad i varje tugga. Årstiderna möjliggör för konsumenten att göra det hållbara valet, som ibland upplevs som komplicerat, enkelt.”

– Hållbarhet ligger i vårt DNA och alla beslut som vi tar utgår från den värdegrunden, men både Lidls och Apoteas initiativ imponerar och vi är ju en i sammanhanget liten aktör, säger Rachel Seow Sosa.

Hon menar också att det är svårt att konkurrera på det komplexa hållbarhetsområdet, som man inte heller kan bli helt färdig med.  

– Det vi sysslar med är matproduktion och den är i sig problematisk, eftersom den är förknippad med exempelvis koldioxidutsläpp. Vi försöker bidra på de sätt vi kan, säger Rachel Seow Sosa.

Årstiderna Sverige arbetar därför nära sina producenter för att stötta omställningen mot en så hållbar livsmedelsproduktion som möjligt.
Och inspirerar kunden till växtbaserade lösningar.

– Som företag måste man vara beredd på att ibland offra en viss vinstmarginal för att göra det hållbara valet. Vi har tur som har grundare som är med på det, säger Rachel Seow Sosa.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...