Matbutikernas starka start på året – försäljningen lyfte med 5,3 procent i januari

Dagligvaruhandeln inledde året med ett rejält lyft. Tillväxten var den högsta sedan april förra året. E-handel med avhämtning i butik växer mest.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s index visar att försäljningen lyfte med 5,3 procent i januari jämfört med motsvarande månad 2019.

Så här fördelades den kanalmässigt:

  • Fysiska butiker: 5,0 procent
  • Online: 13,3 procent

– Dagligvaruhandeln öppnar året starkt med den högsta kalenderkorrigerade tillväxten sedan april 2019, säger näringspolitiskt ansvarige Daniel Liljeberg.

Indexet redovisar för första gången även tillväxten för e-handeln – uppdelad på hemleverans och upphämtning i butik.

Försäljningsökningen uppgick till 5,8 respektive 30,6 procent.

Kalendereffekten uppgick i januari  till 1,1 procent.

Market har tidigare berättat att Ica-butikernas försäljning steg med 5,0 procent i januari och att Ica Kvantum lyckades bäst på 6,8 procent.
 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...