Matbutikerna spurtade bra – ökade försäljningen i september: ”Starkt kvartal”

Dagligvaruhandeln hade ett starkt september. Försäljningen steg med 3,2 procent jämfört med samma månad föregående år. ”Hela kvartalet var starkt”, säger Daniel Liljeberg på Svensk Dagligvaruhandel.
Annons:
Text: Pontus Edman
Annons:

Dagligvaruindex September

Totalt: 3,2 (2,9)
Butik: 2,7 (2,6)
E-handel: 29,8 (23,8)

Fotnot: Tillväxt mätt i procent. Ackumulerat i parantesen.

Branschen avslutade alltså det tredje kvartalet positivt. Trots en negativ kalendereffekt om 0,5 procent landade tillväxten på 3,2 procent jämfört med samma månad 2018.

Och när vi summerar kvartalet juli-september levererar branschen en total tillväxt på 3,5 procent (butikerna 3,1 procent, e-handeln 29,6 procent).

– Det tredje kvartalet gick bra för dagligvaruhandeln. E-handelns ökning framstår som ännu starkare när man betänker att ökningen förra året var nära 26 procent, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Ackumulerat januari-september har branschen växt med 2,9 procent (butiker 2,6 procent, e-handeln 23,8 procent).

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...