Matbutikerna fortsätter att gå starkt: ”Påverkas fortsatt av pandemin”

Dagligvarubutikerna fortsätter att leverera. Tillväxten under maj blev 8,2 procent. “En stor del av restaurangkonsumtionen har flyttats till hemmet, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Annons:
Text: Pontus Edman
Annons:

Tillväxt maj

Total: 8,2  procent
Butik: 5,4 procent
E-handel: 107,8 procent

Ackumulerat jan-maj

Total: 8,4 procent
Butik: 6,9 procent
E-handel: 58,6 procent

Dagligvaruhandeln hade en tillväxt på 8,2 procent under maj månad jämfört med samma period föregående år. Justerat för kalendereffekten var utvecklingen ännu bättre, 9,3 procent.

– Branschen påverkas fortsatt av coronapandemin, slår Karin Brynell fast.

E-handeln hade en fortsatt supertillväxt och ökade med 107,8 procent jämfört med året innan. Hetast är click and collect som nära tredubbblade försäljningen.

– Den starka e-handelstillväxten i april var ingen engångshändelse och matförsäljningen på nätet fortsatte att slå rekord även i maj. E-handeln har gått från att stå för runt 10 procent av dagligvaruhandelns totala tillväxt under 2019 till mellan 30 och 40 procent under april och maj, säger Karin Brynell.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...