Foto: Miriam Järlesjö

Markets systertidning byter namn – och laddar för digital satsning

Markets systertidning Icanyheter byter namn till Dagligvarunytt. Dessutom lanseras tidningen på webben. ”En nyhetstidning behöver en sajt”, säger tf chefredaktör Pontus Edman.
Annons:
Text: Ellen Larsson
Annons:

Bonnier News tog över Hakon Media, med varumärkena Market och Icanyheter, från Ica-handlarnas Förbund den 1 april i år. Men namnet Icanyheter var bara till låns i ett år.

Nu relanseras tidningen som Dagligvarunytt.

Det första numret med det nya namnet landar i brevlådan redan nästa fredag, den 25 september.

– Diskussionerna landade till slut i namnet Dagligvarunytt som är tydligt för branschen. Tidningens format och innehåll är annars detsamma och är lätt att känna igen för läsarna, säger Pontus Edman.

Inom kort ska tidningen dessutom lanseras på webben. Sajten ska innehålla allt material från veckans tidning och app, men också utbyggda versioner av artiklar.

– Icanyheter har behövt en digitalisering under många år. Med Bonniers muskler och kunskap på området fick vi möjligheten att göra det direkt. Det känns väldigt bra – en nyhetstidning behöver en sajt, säger Pontus Edman.

På nyhetssajten kommer en strid ström av artiklar att publiceras, omkring 30 i veckan är målet och läsarna får möjligheten att dela artiklar – igen.

För Icanyheter tar nämligen steget till webben för andra gången.

– När jag kom till Icanyheter 2012 hade man precis beslutat om att lägga ner sajten. Nu lanseras en ny sajt några dagar innan jag lämnar tidningen. Men det känns bra, tiden är verkligen mogen för det här steget, säger Pontus Edman.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...