Foto: Kalle Östgren

Market på plats i Dallas – AI i fokus på världens största analysevent

SAS Global Forum 2019 – världens största konferens om dataanalys, big data och Internet of things – är igång. Market är på plats i Dallas och spanar på trenderna inom retail.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Årets upplaga av analyseventet SAS Global Forum kickades igång i Dallas med amerikanska techjournalisten, influencern och mediakändisen Katie Lindendoll som generator på scenen.

Arrangör är SAS Institute, världens största bolag inom avancerad dataanalys.

Det är ett jätteevent som i år slår både deltagar- och föredragsrekord med över 5 500 representanter från den globala analytikerkåren, företag, kunder och medier som lyssnar på över 700 olika sessioner.

Programmet kring retail är utökat med föredrag från bland andra Walmart, Flowers.com, Nestlé, Office Depot, Shop Direct och kände trendspanaren Doug Stephens tillsammans med redovisning av case kring analys av influencers och kundbetyg hos bland andra Amazon.

Deltagarna kommer från detaljhandelsjättar som Carrefour och Walmart tillsammans med företrädare från globala analysföretag, mjukvaruleverantörer, aktieanalytiker, konsulter, banker och leveransföretag.

Eventet öppnades av SAS vd och grundare Jim Goodnight. Den legendariske företagsledaren, ”The Godfather of data analytics” – som under sin karriär bland annat deltagit som dataanalytiker under Apolloprogrammet och den första månlandningen – anknöt till spjutspetsteknik företaget arbetar med.

– Dataanlys och AI används i dag bland annat för att möta utmaningarna från klimatförändringarna. Jag kommer från den generation som för 50 år sedan var övertygad om att effektivare datahantering kunde göra skillnad, till exempel genom att placera en man på månen. Jag har kvar den övertygelsen.

Han fortsatte med att anknyta till cancerdiagnistik, hälsovård och ansiktsigenkänning som verktyg för detaljhandeln, och kallade in ett tiotal personer på scenen – som samtliga identifierades av det AI-styrda program som startades av 76-årige Jim Goodnight.
 

BILDSPEL. SAS Global Forum är ett megaevent som lockar över 5 000 deltagare till över 700 olika sessioner.
Eventet huserar i Kay Bailey Hutchison Convention Center, ett av USA:s största konferenscenters, en jätteanläggning med över en miljon besökare årligen och logistik i flygplatsklass.
SAS Institutes vd och grundare Jim Goodnight invigde eventet…
…och demonstrerade hur datakraft möjliggör ansiktsigenkänning och där ett program identifierade samtliga personer som klev in på scenen.
Techprofilen och influencern Katie Lindendoll var sammanhållande under invigningen.
SAS Global Forum arrangeras i centrala Dallas, med oljestadens företagsskrapor som fond.
Utanför konferenscentret vajar amerikanska flaggan bredvid symbolen för Texas, ”The lone star state”.
Dallas undkommer inte kopplingen till mordet på president Kennedy den 22 november 1963. Från taxifönstret syns boklagret där Lee Harvey Oswald (förmodligen) avlossade skotten som dödade Kennedy, sittande i en öppen limousine på Elm Street, till vänster nedanför byggnaden.

 

Årets event har temat ”Analytics in action” för att än mer lägga fokus på positiva lösningar som dataanalys kan möjliggöra inom områden som miljö och hållbarhet med minskat matsvinn, sjukvård och skydd av hotade djurarter – under trycket från de senaste årens massiva kritik mot brister på området datahantering med hot mot och oro för integriteten där jättar som Facebook, Amazon och Google hamnat i skottlinjen.

Efter dragningar från bland andra Citibank om dataanalys i kampen mot onlinebedrägerier fortsattes invigningen av SAS Institutes vice vd Oliver Schabenberger, som också ställde upp som frivillig försökskanin.

Efter en presentation av Melissa Strong från företaget Indiomics och Diana Shaw, ansvarig för AI-utveckling hos SAS Institute i USA, om dataanalys för att ringa in riskfaktorer för bland annat diabetes och cancer lämnade Schabenberger ett salivprov som analyserades, med lugnande resultat.

Ambitionen att visa goda samhällsexempel fortsatte med en redovisning av hur de sociala myndigheterna i New Hanover County, North Carolina, med hjälp av stora datamängder identifierar risker för att barn far illa hos sina familjer – vilket skapade lika många svar som nya frågor kring risker och integritet.

Ämnet som dominerar årets event: AI.

Det slogs fast från scenen och bekräftades av Markets rundfrågning bland deltagare som samtliga angav AI, i olika tappningar beroende på bransch, som det viktigaste området för dem på årets SAS Global Forum.

När Jim Goodnight åter igen skred upp på scenen berättade han:

– Vi satsar nu en miljard dollar på att stötta utvecklingen av AI.

 

Några röster om mässan:

Ashley Khor, Accenture Singapore: ”Jag arbetar med offentliga sektorn och det viktigaste området för mig på årets konferens är hur AI och dataanalys kan förbättra säkerheten för medborgarna och förhindra till exempel trafficking.”
Kevin L, Syncsort Inc: ”För mig är AI och hur deep learning kan förbättra prognoser inom till exempel retail det viktigaste i år. Jag är också här för att nätverka och träffa partners jag samarbetat med i många år.”
Tanya Lind, SAS Institute USA: ”Viktigaste frågan för mig är hur AI kan förbättra analyser och prognoser på alla områden.”
Bruno Nogueira Carlos, Mind of Data: ”Jag är här för att uppdatera mig kring hur analys och AI kan ge bättre insikter och resultat för marknadsföring och kundanpassning.”
Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...