Market avslöjar: Så mycket växer Hjärtat på nätet – ägaren nöjd: ”Väldigt bra”

Apotek Hjärtat har ökat sin digitala satsning. Resultatet – en nättillväxt på 85 procent i fjol. ”Väldigt bra”, säger Ica Gruppens vd Per Strömberg till Market.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Apotek Hjärtat i siffror

Nettoomsättning: 12 876 (12 531)
Rörelseresultat: 604 (594)

Fotnot: Beloppen avser 2017 och är i miljoner kronor.
Källa: Ica Gruppen

Market har i flera artiklar berättat om Apotek Hjärtats e-handelsoffensiv och nu avslöjar ägaren Ica Gruppen flera hittills hemliga siffror för det helägda dotterbolaget.

Kanalen lyfte med 85 procent i fjol.

Siffran för branschen var 58 procent.

– Apotek Hjärtat växer alltså procentuellt betydligt mer på nätet än den totala marknaden, säger Per Strömberg.

För drygt ett år sedan justerade Apotek Hjärtat sina webbpriser för att bland annat möta e-handelsraketen Apotea.

Per Strömberg förklarar att prissänkningen är en viktig förklaring till Apotek Hjärtats framgång på nätet.

– Pris är väldigt viktigt i detaljhandeln och särskilt på nätet.

Apotek Hjärtats sortiment av handelsvaror ska successivt fördubblas till cirka 10 000 artiklar.

Samtidigt kommer 120 enheter i landet att fungera som e-handelsapotek.

– Varor ska kunna hämtas redan inom en timme. Ingen av konkurrenterna har den snabbheten, fortsätter Per Strömberg.

Ica Gruppens bokslutskommuniké visar att Apotek Hjärtats nettoomsättning steg med 2,8 procent till knappt 12,9 miljarder kronor.

Justerat för apotek som såldes 2016 uppgick tillväxten till 3,4 procent.

– Antal kunder och snittköp ökade.

Rörelsemarginalen förbättrades marginellt 2017 – till 3,6 procent.

– Bruttovinsten ökade tack vare den goda volymutvecklingen men kostnaderna steg på grund av nya apotek, högre marknadsföringskostnader och ökade kostnader för e-handelssatsningen, säger Per Strömberg.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...