Market avslöjar – i dag lanseras Instagram shopping i Sverige: ”Gynnar alla”

Facebook spänner musklerna. Market kan som första tidning avslöja att Instagram shopping i dag lanseras i Sverige. ”Tjänsten har varit väldigt efterlängtad”, säger Johnas Liljegren, industry manager inom retail för Facebook.
Text: Pontus Nyman
Annons:

Instagram, som sedan 2012 ägs av Facebook, släpper i dag klockan 17 den nya tjänsten Instagram shopping i alla nordiska länder förutom Island.

– Modellen har efterfrågats av konsumenter och e-handlare ända sedan reklam introducerades. Sedan tjänsten blev tillgänglig i USA har vi också fått in mängder av förfrågningar från e-handlare i Sverige, säger Johnas Liljegren till Market.
 
Tjänsten ger nya verktyg för att förenkla köpet. Med det nya systemet kan handlaren lägga in prislappar i de inlägg som dyker upp i konsumenternas nyhetsflöde. Om kunden sedan klickar på prislappen kommer ytterligare produktinformation samt en köpknapp upp.

– Tidigare har Instagram fungerat som ett skyltfönster för kedjans e-handel. Nu kan kunderna köpa produkterna direkt i skyltfönstret.

I USA, där modellen har testats, syns positiva effekter i försäljningen.

– Vi ser att det gynnar företag i alla olika storlekar och branscher. Shopping i mobilen växer snabbt och står nu för hälften av e-handeln inom exempelvis mode. Effektiva sätt att förenkla och försnabba köpet är väldigt eftertraktat. 

Från testerna i USA nämns några direkt exempel. Företaget Time har sett en 44-procentig trafikökning och för barnklädspecialisten Spearmint Love ökade de direkta intäkterna med åtta procent.

Johnas Liljegren, industry manager inom retail för Facebook i Sverige.

En särskilt tydlig effekt syns inom modebranschen, dels för att produkterna lämpar sig väl i kanalen men också för att målgruppen är flitiga instagrammare.

– Instagram är en väldigt viktig kanal för dem vilket syns tydligt i det intresse som finns i branschen.

Funktionen testades första gången i USA i november 2016. I mars 2018 föll turen till Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Australien, Brasilien, Kanada, Italien och Spanien.

I dag, en månad senare slår moderbolaget Facebook på stora trumman och expanderar tjänsten till ytterligare ett 30-tal länder.

Som e-handlare går det också att sälja sina varor via Amazon. Är det här ett sätt att knapra marknadsandelar inför ett Amazon-intåg?
– Nej, detta handlar om att göra det enklare för konsumenter och e-handlare att genomföra sina köp.

Kommer tjänsten till Facebook också?
– Det finns inga sådana planer i dagsläget.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...