Market avslöjar: Clas Ohlson börjar sälja från Amazon i Storbritannien

Clas Ohlson har lagt en ny strategi för att lyckas på nätet. Nu kan Market avslöja att kedjan ska börja sälja via – Amazon. ”Vi kör en pilot i höst”, säger vd Lotta Lyrå.
Text: Pontus Edman
Annons:

Clas Ohlsons e-handel står för ungefär 3,5 procent av företagets omsättning, men i samband med sin kapitalmarknadsdag slog Lotta Lyrå fast att omsättningen skulle dubblas genom att utveckla erbjudandet, ge service i världsklass och effektivisera verksamheten.

Men nu kan Market avslöja att vägen till ökad omsättning också kommer att gå via Amazon.

I höst kommer Clas Ohlsons produkter att säljas via plattformen till kunder i Storbritannien.

– Vi kommer att köra en pilottest som förhoppningsvis slår väl ut, säger Lotta Lyrå.

Det pratas om att Amazon kommer till Sverige i höst. Kommer ni att sälja via Amazon även till den svenska marknaden?
– Det här är som sagt bara ett test, så det är för tidigt att säga. Men vi testar ju för att få kunskap som vi kan använda på alla våra marknader.

För några månader sedan började Clas Ohlson att sälja delar av sitt sortiment via Mathem. Starten har blivit en succé.

– Det handlar mycket om kundresan. Eftersom vi har ett brett sortiment passar vissa av våra produkter bättre att sälja via den kanalen, det blir en mer naturlig kundresa. Exempelvis har vi under testperioden sålt mer batterier via Mathem än vad vi gjort via våra egna digitala kanaler.

Mycket snack om digitalisering. Men Lotta Lyrå slår också fast att balansen mellan nätet och de fysiska butikerna är enormt viktig.

– Det stora kassaflödet sker i butik, och vi försöker hela tiden vara observanta för att inte lägga för stort fokus på digitaliseringen och då missa butikerna. Det handlar om att se kunden snarare än kanalen. 

För att nå framgång på en lite längre horisont tror Lotta Lyrå på fler kommersiella samarbeten över gränserna. Hon har själv ett färskt exempel.

– I förra veckan öppnade vi en ny konceptbutik i Oslo där vi också säljer blommor och vintage-kläder från två andra företag. Vi måste helt enkelt se till att skapa erbjudanden som blir mer kompletta för kunden, och då behövs samarbeten.

Kommer vi få se fler sådana samarbeten i framtiden?
– Ja, det är jag övertygad om, säger Lotta Lyrå.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...