Många applåder för Stadiums kampanj: ”Nådde målet på bara en dag”

Stadiums initiativ för en mer jämställd idrott gav gensvar direkt. På bara en dag sms:ades 50 000 klapp-emojis. ”Vi är överväldigade”, säger kedjans vd.
Text: Daniel Norman
Annons:

Med kampanjen Fill the Stadium vill Stadium belysa hur ojämställd svensk idrott fortfarande är. 

Bland annat uppmanade kedjan allmänheten att stödja den genom att sms:a en klapp-emoji till dem. Vid 50 000 sms skulle kedjan skänka en miljon kronor till Riksidrottsförbundets arbete för ökad jämställdhet. Det målen nådde man efter bara en dag. 

– Vi är överväldigade över responsen. Det visar verkligen vilket engagemang det finns för en mer jämställd idrott. Vi är medvetna om att vårt initiativ inte löser alla problem, men det är i alla fall ett litet steg på vägen och vi hoppas att fler får upp ögonen för frågan, säger vd Karl Eklöf i en kommentar och berättar att kedjan fortsätter att samla in klapp-emojis. 

Riksidrottsförbundet kommer att fördela pengarna så att de når ända ner på gräsrotsnivå. 

I kampanjen medverkar bland annat handbollsspelaren Linnéa Claeson. 

– Vi lever i en ojämställd värld där skillnaden mellan flickor och pojkar cementeras redan på dagsnivå och det avspeglar sig självklart inom idrotten. Det är något som måste uppmärksammas mer, säger hon.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...