Foto: Shutterstock

Lyxmärken bidrar till återuppbyggnaden av Paris-katedralen

Ägarna till lyxvarumärkena Louis Vuitton, Gucci och Yves Saint Laurent har lovat att bidra med miljardbelopp till uppbyggnaden av Paris-katedralen Notre-Dame. Enligt Frankrikes president kommer återuppbyggnaden att vara klar inom fem år.
Text: Susan Berzelius
Annons:

De franska miljardärfamiljerna Arnault  (Louis Vuitton, Givenchy, Sephora, Dior och Kenzo) och Pinault (Gucci, Balenciaga och YSL) skänker tillsammans motsvarande tre miljarder kronor (300 miljoner euro) till återuppbyggnaden av den i veckan brandhärjade Notre-Dame-katedralen i Paris.

Bernards Arnault sa i onsdags i ett uttalande att han och hans familj ”vill visa sin solidaritet i denna stund av nationell tragedi och vill medverka till att restaurera den fantastiska katedralen, som är en symbol för Frankrike”. Familjen Arnault bidrar med 200 miljoner euro till fonden som ska finansiera återuppbyggnaden av Notre-Dame.

Det var i måndags kväll som den 900 år gamla katedralen brandhärjade svårt. Frankrikes president Emmanuel Macron lovade några dagar senare att Notre-Dame ska vara restaurerad senast om fem år.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...