Foto: Andreas Heneborn

Lykos butiker fortsätter att kämpa – online rusar försäljningen

Lyko fortsätter att växa. Under det tredje kvartalet ökade försäljningen med 40,3 procent. Det trots ett tapp i den fysisk verksamheten. ”Butikerna påverkas fortsatt av pandemin men vi ser en försiktig återhämtning”, säger vd Rickard Lyko.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Under det tredje kvartalet omsatte Lyko 379,2 miljoner kronor, en tillväxt på 40,3 procent.

– Vår positiva utveckling fortsätter under tredje kvartalet med en tillväxttakt online på 67,8 procent och 40,3 procent totalt för bolaget, säger Rickard Lyko i en kommentar.

Han konstaterar att 82,8 procent av försäljningen nu sker online.

– Butikerna påverkas fortsatt av pandemin men vi ser en försiktig återhämtning. Totalt har vi ett tapp på 21,2 procent jämfört med föregående år. Trots detta är vi övertygade om att kanalerna bygger varandra, inte minst är butikerna varumärkesstärkande.

I rapporten lyfter Lyko fram utvecklingen i Norge, som står för 16 procent av omsättningen i dag.

Under kvartalet omsatte verksamheten 62 miljoner norska kronor, vilket innebär en tillväxt på 278 procent jämfört med samma period i fjol.

– Tack vare framgångarna och de försäljningsvolymer vi uppnått i Norge har vi under kvartalet anställt en lokal marknadschef samt genomfört vår första större marknadsinvesteringar i bred media, TV och utomhus, säger Rickard Lyko.

Bland annat sponsrar bolaget den norska varianten av Let's dance, Skal vi danse.

– Total har vi en fortsatt fin försäljningstillväxt i Finland och Danmark men i absoluta tal är tillväxten fortsatt störst i Sverige. Försäljningsökningen sker i hela vårt sortiment och förklaras av ett fortsatt ökat e-handelsbeteende hos konsumenter, i kombination med vår lyckade varumärkessatsning i bred media under innevarande och föregående kvartal.

Bolaget redovisar ett rörelseresultat på 9,8 miljoner, vilket är något lägre än resultatet på 12,2 miljoner för tredje kvartalet i fjol.

Brottmarginalvinsten minskade under kvartalet vilket förklaras med att online, där marginalerna är lägre, stått för en större del av försäljningen. Samtidigt ökade de externa kostnaderna, främst drivet av högre volymer.

– Utvecklingen går enormt fort, det är svindlande att vi passerat 1,5 miljarder på rullande 12 månader samtidigt som vi står inför det brådaste försäljningskvartalet på året. Intresset för årets julkalendrar har varit rekordstort och indikerar kanske vad vi kan vänta oss. Men vi har förberett oss väl, rekryterat in extra personal för att kunna garantera en hög servicegrad under denna intensiva period, säger Rickard Lyko.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...