Lyko fortsätter att rulla ut nya konceptet – Täby står på tur: ”Ser markant ökning”

Ljust, trevligt och med en feminin touch, så beskriver Erica Wredberg, retail sales officer, Lykos nya butikskoncept som gett en tydlig ökning av besökare. På fredag öppnar det nya konceptet i Täby.
Text: Marie Hillblom
Annons:

I maj testade Lyko sitt nya butikskonceptet för första gången. Butiken i Mall of Scandinavia blev testpilot.

– Vi vill att butiken ska bli mer inbjudande. Kunden ska vilja komma in. Konceptet är mer lekfullt, säger Erica Wredberg och förklarar att inredningen gått från mörkare till ljusare.

– För många kan skönhetsprodukter upplevas som svåra och komplicerade, säger hon och hoppas att det nya konceptet ska sänka tröskeln och få fler att våga komma in och prova, känna, dofta och fråga.

– Vi vill lyckas fånga en känsla, att det är lekfullt och härligt med skönhetsprodukter och väldigt individuellt. Vi har utökat platsen för att testa och prova produkter i butiken, säger hon och pekar på betydligt mer speglar än tidigare.

Här kan kunden sätta sig ner och lätt få hjälp av butikspersonalen.

– Alla våra medarbetare är superintresserade och kan ge hjälp och råd, säger Erica Wredberg och menar att inga nya butikskoncept i världen går upp emot värdet i det personliga mötet.

– Det kan se hur snyggt ut som helst i butiken, men om inte våra medarbetare stått där med öppna armar varje dag så hade vi inte sett den här utvecklingen, säger hon och pekar på en spikrak ökning av antalet besökare i butiken i Mall of Scandinavia.

– Vi har gjort ett större nummer av vår hårsalongsdel i det nya konceptet. Vi tror att det är en viktig del framåt. Du kan klicka hem nästan allt på nätet idag, men här kan kunden besöka oss och få en ny frisyr eller bli fönad inför festen.

I butiken hittar kunderna runt 3 000 produkter och genom en webbterminal finns totalt 5 0000 produkter att köpa och få levererade hem på någon dag. Företaget förklarar att det nya butikskonceptet suddar ut gränsen mellan fysisk butik och e-butik.

Erica Wredberg, retail sales officer hos Lyko.

Och det är succé:

– Vi ser en markant ökning av besökare, säger Erica Wredberg och siffrorna indikerar också en ökad försäljning i butik.

Efter framgången i Mall of Scandinavia har även butiken i Hede Fashion Outlet, i Kungsbacka, fått det nya konceptet under sommaren.

På fredagen slår Lykos butik i Täby centrum upp portarna i nytt läge och med det nya butikskonceptet.

Under hösten finns ytterligare ett par planerade ombyggnationer av Lykos totalt 38 butiker i Sverige och Norge.

I Vansbro skapas just nu företagets nya lager. Intill kommer Lykos största butik någonsin att öppna under hösten 2020 och även här är gäller det nya, ljusa konceptet.

Erica Wredberg påpekar att det nya konceptet inte på något vis är fixt för all framtid.

– Vi är ett ungt företag inom retail. Vi jobbar vidare hela tiden och anpassar efter marknaden där vi finns. Det här kommer att vara ett levande koncept som vi skruvar på och anpassar efter den lokala kunden. Butiken kommer inte att se likadan ut överallt. Vad gäller framtiden letar vi alltid efter de ultimata butikslägena och det känns fantastiskt att kunna öppna nya konceptet i Täby centrum.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...