Lyko avslutade året på topp: ”Tillströmningen online utvecklades starkt”

Lyko avslutade året starkt med en tillväxt på 27 procent. ”Vårt bästa försäljningskvartal någonsin”, säger vd Richard Lyko. Framför allt kom framgångarna online.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Lyko ökade försäljningen med 27 procent under det fjärde kvartalet.

– Kundtillströmningen i online utvecklades starkt med en försäljningstillväxt på 41 procent vilket motsvara 74 procent av den totala omsättningen, säger Richard Lyko i en kommentar.

Han är även nöjd med utvecklingen för den fysiska verksamheten.

– Segmentet Retail lyckades under kvartalet parera den långsiktiga trenden med ett tuffare klimat för fysiska butiker. Vår tro är att de fysiska butikerna fortsätter att spela en viktig roll förden totala affären, inte minst varumärkesstärkande.

Black Week blev en framgång för Lyko med nytt försäljningsrekord Omsättningen landade på 110 miljoner kronor under den veckan.

– Under kvartalet har vi tagit investeringar av inför vår kommande flytt av lagret som enligt plan kommer att ske under första kvartalet 2020. Under kvartalet har stått med dubbla hyror för lager vilket har påverkat periodens resultat, säger Rickard Lyko.

Rörelseresultatet landar på sju miljoner kronor, vilket ändå är en förbättring mot 6,9 miljoner kronor för fjärde kvartalet året innan.

– Vårt operativa kassaflöde har fortsatt utvecklats på ett positivt sätt då vi under hela året har haft stort fokus på att öka omsättningshastigheten i våra lager. Våra omkostnader fortsätter att sjunka i förhållande till försäljningen.

För helåret 2019 redovisar Lyko ett rörelseresultat på 21,3 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en förlust på 9,2 miljoner kronor 2018.

– Tillväxttakten förhelåret landade på 26 procent vilket är högre jämfört med föregående år, säger Richard Lyko.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...