Foto: Shutterstock

Lyckades inte vända trenden – nytt svagt andra kvartal för Björn Borg: ”Kan bättre”

Björn Borg ökade omsättningen med en procent perioden april–juni. Högre kostnader påverkade resultatet. ”Vi gör ett svagt kvartal”‚ säger vd Henrik Bunge.
Text: Daniel Norman
Annons:

– Nettoomsättningen under kvartalet var 141,7 miljoner konor, vilket är en ökning med en procent jämfört med föregående år, säger Henrik Bunge i en kommentar.

Grossistledet i Holland växte med 34 procent jämfört med samma period i fjol. Även i Sverige och Tyskland såg Björn Borg en fin tillväxt.

– I Finland tappar vi mot föregående år som ett resultat av att vi har valt att avslutat samarbetet med några kunder vars arbete inte varit i linje med varumärkets framtida inriktning, säger Henrik Bunge.

Varumärket ser en ökning på en procent sett till jämförbara butiker i Sverige och Finland, butiksverksamheten i Holland och Belgien minskar däremot med en procent. Online ser Björn Borg en tillväxt på en procent.

– Något högre intäkter, men med lägre bruttovinstmarginal och ökade kostnader gör att vi minskar vårt rörelseresultat, säger Henrik Bunge.

Varumärket redovisar en rörelseförlust på 1,7 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett resultat på 2,9 miljoner kronor i fjol.

– Andra kvartalet är historiskt vårt svagaste resultatmässigt och i år möter vi dessutom positiva valutaeffekter jämfört med förra året. Min ambition är alltid att alla kvartal ska vara bättre än föregående års kvartal, så är inte fallet med andra kvartalet 2019. Vi kan bättre, säger Henrik Bunge.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...