Foto: Daniel Norman

Lyckad lagerrensning för XXL – som växte med över tio procent i Sverige

Lagerrensningen var ett lyckat drag för XXL. Sportkedjan ökade den jämförbara försäljningen med tre procent under första kvartalet. I Sverige var tillväxten bättre än så, tills coronakrisen slog till på allvar.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

XXL omsatte 2,162 miljarder norska kronor under det första kvartalet, en tillväxt med 7,4 procent.

Mätt på jämförbara enheter ökade försäljningen med tre procent.

Sverige var den marknad som gick bäst. Här växte XXL med 10,8 procent under kvartalet, mätt i lokal valuta. Bakom lyftet ligger nya butiker men också en stark försäljning i befintliga.

Tillväxten var 5,9 procent mätt på jämförbara enheter.

”Utebliven vinter under kvartalet kombinerat med covid-19 har skapat en svår situation för alla i branschen”, skriver bolaget i delårsrapporten.

Den uteblivna vintern hanterade XXL genom att snabbt agera och genomföra en lagerrensning för att sälja ut årets vinterprodukter.

”Det ledde till en stark försäljning, sämre marginaler men en starkare finansiell situation när vi kliver in i andra kvartalet”, skriver bolaget.

Medvinden höll i sig ända till coronakrisen bröt ut på allvar i mitten av mars. Då sjönk försäljningen. Bland annat tvingades kedjan stänga alla sina butiker i Österrike och öppettiderna reducerades på de andra marknaderna.

Som en konsekvens av lägre försäljning de sista veckorna i mars har XXL permitterat personal i Norge och Finland. I Norge berörs 1 000 personer och i Finland 450.

Även personal vid det tre outlet-butikerna som kedjan har på den svenska sidan längs norska gränsen har personal permitterats. Verksamheterna är beroende av norska kunder och de komer inte då gränsen är stängd.

Resultatet för perioden (EBITDA) landar på minus 83 miljoner norska kronor, vilket ska jämföras med ett resultat på 192 miljoner kronor första kvartalet i fjol.

Bakom förlusten ligger framför allt lägre marginaler i samband med lagerrensningen, enligt XXL.

”XXL arbetar nu med flera initiativ för att förbättra försäljningen och anpassa kostnaderna till nuvarande försäljningsvolymer och marknadssituationer”, skriver bolaget i rapporten.

Arbetet kommer att ledas av en nya ledningsgrupp där Pål Wibe rekryterats som ny vd för gruppen. Han kommer närmast från Europris och tillträdde 1 april.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...