Lista: Här är de 15 mest lästa artiklarna på Market.se under våren
Lista – de 15 mest lästa nyheterna på Market.se i vår
- Här lägger Åhléns ner butiken: ”Klarar inte att driva lönsam handel"
- Anställd hos Biltema fuskade med returer – lurade till sig över 30 000 kronor
- Här går Intersport i konkurs – den handlarägda butiken tvingas ge upp
- Klart: Här är en av butikerna som Dressmann kommer att stänga i Sverige
- Gekås jätteras –snart halverad försäljning: ”Kanske behöver skänka bort varor nu”
- Här stänger Åhléns – efter drygt fem år: ”Vi ställer höga krav på våra varuhus”
- HUI: Så smittar corona handeln – de branscherna förlorar mest
- Coronaviruset blev dödsstöten – Venue Retail ansöker om konkurs
- Thernlunds i konkurs: ”Rena blodbadet med butiksdöd”
- Paradiset i konkurs i sviten av coronaviruset: ”Det här blir Stockholms blodbad i modern tid”
- Coronaviruset skördar ännu ett offer – skjortklassikern har gett upp
- Market avslöjar: Ny storaffär i bygghandeln – XL-bygg köper Bolist
- Kappahls nya ägare försätter Flash och Dea Axelssons i konkurs
- MQ kan få ny ägare i veckan – utförsäljningen i butikerna avbröts i helgen
- Uppgifter: Varner illa ut – Dressmann-ägaren kan stänga butiker i Sverige
Market.se fortsätter att vara en viktig nyhetskälla för detaljhandeln.
Sajten hade nästan 2,5 miljoner sidvisningar totalt sett 1 januari–30 juni, vilket är drygt 200 000 mer än motsvarande period i fjol.
– Det är väldigt roligt med tanke på att vi har vågat ta betalt för fler artiklar nu än vid samma period förra året. Därför hade vi också kalkylerat med en minskad trafik. Självklart är det en coronaeffekt, men det visar återigen att Market är en viktig informationskanal för branschen, säger Pontus Edman.
Intresset för coronapandemin och dess effekter på handeln märks av på listan över de 15 mest lästa artiklarna på Market.se under våren.
– Corona har under våren delat handeln. För några har pandemin haft en positiv effekt på siffrorna medan andra kämpar med extrema försäljningstapp. Oavsett vilken sida man är på så har det varit en annorlunda vår som krävt väldigt mycket energi. Pandemin har skakat om handelns strukturer och förändrat den i grunderna. Att dessa negativa rubriker får stor uppmärksamhet är därför inget konstigt, säger Pontus Edman.
Han tror inte att faran är över än.
– Jag tror tyvärr att det kommer att se ungefär likadant ut när vi summerar året om sex månader. Men då att fler aktörer har tvingats att duka under.
Mest läst var ändå en nyhet utan koppling till coronasituationen, den om att Åhléns bestämt sig för att stänga sitt varuhus i Ystad.
– Åhléns är en väldigt klassisk aktör och intresset sträcker sig långt utanför den innersta branschkretsen. Många privatpersoner har också intresse i vad som händer med Åhléns. Att de här artiklarna får stor spridning i sociala medier är därför inte förvånande, säger Pontus Edman.