Lindex tappar försäljning – men tar marknad i Norden: ”En turbulent tid”

Lindex tappade försäljning under 2020, men tar marknadsandelar på samtliga nordiska marknader. ” Jag är stolt över hur snabbt vi har lyckats anpassa oss för att möta vår starka digitala tillväxt och hur vi med rätt prioriteringar, effektiva åtgärder samt fantastiskt bidrag från alla engagerade medarbetare parerat situationen tillsammans”, säger vd Susanne Ehnbåge.
Annons:
Text: Julia Forsberg
Annons:

Lindex försäljning minskade med 10,9 procent i lokala valutor under 2020. I fjärde kvartalet var motsvarande siffra 13,4 procent. Samtidigt växte försäljningen online med 103 procent under helåret och 145 procent under fjärde kvartalet.

Försäljningen med externa online-partners fördubblades för helåret och mer än tredubblades i fjärde kvartalet. Totalt stod försäljningen online för 15,6 procent av Lindex försäljning under 2020. Motsvarande siffra föregående år var 6,6 procent.

– Med vårt konkurrenskraftiga och mer hållbara erbjudande har vi tagit marknadsandelar på alla våra nordiska försäljningsmarknader. Vi utvecklar ständigt vårt erbjudande utifrån kundens behov och lanserade nyligen Lindex activewear, sömlösa plagg av återvunna material designade med komfort och välbefinnande i fokus. Vi kommer se fortsatt ökad tydlighet i våra modekoncept och vi tar ytterligare steg i Lindex varumärkesarbete. För att fortsätta stå starka och säkra ett motståndskraftigt bolag fortlöper våra kraftfulla satsningar inom den digitala utvecklingen, integreringen av våra försäljningskanaler och optimeringen av vår butiksportfölj. Hur vi möter och skapar värde för vår kund är avgörande för vår framgång, där innovation och hållbarhet, ur alla aspekter, är centrala delar för oss”, säger vd Susanne Ehnbåge i en kommentar.

Bolaget stärkte marginalen i fjärde kvartalet och för helåret. Men rörelseresultatet landade på 323 miljoner kronor, jämfört med 340 miljoner kronor året innan. Bolaget uppger att den snabba digitala tillväxten och effektiva kostnadsåtgärder bidrog till det stabila helårsresultatet.

– Det har onekligen varit en turbulent tid, präglad av den globala coronasituationen med restriktioner, minskad butikstrafik och periodvis stängda butiker för flertalet av våra försäljningsmarknader. Vi har verkligen utmanats men också lärt oss och åstadkommit väldigt mycket. Jag är stolt över hur snabbt vi har lyckats anpassa oss för att möta vår starka digitala tillväxt och hur vi med rätt prioriteringar, effektiva åtgärder samt fantastiskt bidrag från alla engagerade medarbetare parerat situationen tillsammans. Vi redovisar ett helårsresultat för 2020 som är nästan i paritet med föregående års mycket starka resultat.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...