Foto: Jamin Pirnia

Lindex fina start fick ett abrupt slut när coronakrisen bröt ut – tappade 41 procent

Lindex hade en fin start på året. Men viruset tog död på den utvecklingen och i mars tappade Lindex 41 procent.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

– Vi inledde året med en stark försäljningstillväxt och fortsatt ökad lönsamhet men med anledning av den extraordinära globala coronasituationen har vårt läge förändrats. För några av våra försäljningsmarknader innebär det att vi i linje med myndigheters beslut fått stänga våra butiker, vilket innebär utmaningar, säger vd Susanne Ehnbåhe.

I januari och februari ökade försäljningen med 7,3 procent mätt i svenska kronor.

Men sen slog krisen till och i mars sjönk den med 41 procent. Det ledde till ett minus på tolv procent för hela kvartalet.

– För att möta effekterna och den minskade efterfrågan i fysisk butik har vi agerat snabbt och genomfört ett kraftfullt kostnads- och åtgärdsprogram samt ökat fokus på att möta försäljningstillväxten online, säger Susanne Ehnbåge.

Online ökade Lindex försäljning med 36,6 procent under första kvartalet, perioden 13–31 mars såg kedjan en tillväxt i e-handeln på 156 procent.

Onlineförsäljningen stod för 9,2 procent av försäljningen under kvartalet.

Det stora försäljningstappet till följd av coronakrisen påverkade rörelseresultatet.

Förlusten växer, från 131,5 miljoner kronor första kvartalet i fjol till 179,2 miljoner kronor i år.

– Med våra genomförda åtgärder har vi lyckats minska de konsekvenser som corona medfört.  Framtiden kommer innebära förändrade köpmönster och kundbeteenden i ännu snabbare takt. Jag är övertygad om att när vi tagit oss igenom denna situation kommer vi med vår flexibilitet, mer digitala förhållningssätt och alla medarbetares fantastiska engagemang stå starkare än tidigare, säger Susanne Ehnbåge.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...