Lidls hån mot konkurrenten – stor kampanj utanför Coops nya butik

Netto håller på att konverteras till Coop. Nu slår Lidl till med skyltar hos konkurrenten. ”Faktiskt ganska roligt”, säger Nettos vd Patrik Levin till Market.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Dagligvaruhandelns nyhetstidning Icanyheter avslöjade i mitten av maj att Coop Butiker och Stormarknader skulle köpa Nettos alla drygt 160 butiker i Sverige av danska Salling Group.

Nu ställs de tre första om till Coop.

– Vi har hållit ett väldigt högt tempo sedan övertagandet vid halvårsskiftet och räknar med att kunna öppna pilotbutikerna inom kort, säger Patrik Levin om de aktuella konverteringarna från Netto till Coop i Sollentuna, Falkenberg och Malmö.

Lidl drar just nu nytta av Nettos sorti på de tre orterna och har satt upp skyltar utanför de stängda butikerna.

Så här skriver den lågprisprofilerade kedjan – sannolikt med glimten i ögat:

”Butiken upphör. Ja inte våran alltså. Välkommen till Lidl Sollentuna!”

”Välkommen till en annan butik 3 min härifrån. Eller 1.5 minut om du skyndar sig…”

Patrik Levin skrattar när han ombeds att kommentera skyltningen som satts upp utanför blivande Coop.

– Det är faktiskt ganska roligt gjort.

Lidl och andra kedjor är kanske lite oroliga över vad Coop ska göra med Netto?
– Ja, jag tror att konkurrenterna upplever att vi gör rätt saker eftersom de lägger så här mycket energi på oss. Jag räknar med att de kommer när vi har öppnat. De får gärna passa på att handla också till våra nya låga priser, säger Patrik Levin.

Lidl har ofta prisats för sina reklamkampanjer och marknads- och kommunikationsdirektören Bella Goldman är nöjd med skyltningen utanför Netto/Coop.

– Jag tror på humor som bärare i kommunikation men den får inte vara plump och jag är glad över vår konkurrent också tycker att den här kampanjen är rolig.

Är ni möjligen oroliga över vad Coop ska göra med Netto?
– Vi tycker att det är roligt att det rör sig på marknaden men känner att Lidl representerar en egen prisbild. Jag undrar hur priserna skulle se ut i Sverige om inte Lidl fanns. Vi gör en välgärning för hushållen, säger Bella Goldman till Market.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...