Foto: Daniel Norman

Lidl knockar konkurrenterna igen – och har passerat tio miljarder kronor

Lidl fortsätter att utklassa dagligvaruhandeln. Nu har kedjan passerat tio miljarder i försäljning. ”Fler uppskattar oss”, säger Sverigechefen Johan Augustsson.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Dagligvaruhandelns nyhetstidning Icanyheter berättar i dagens nummer att Lidl lockar nya konsumenter och förbättrade nettoomsättningen med 8,4 procent räkenskapsåret som slutade 28 februari 2019.

Därmed kom uppstickaren upp i 10,8 miljarder kronor.

– Jag är stolt över att vi utmanar det svenska livsmedelsoligopolet, säger Johan Augustsson och påpekar att hela dagligvaruhandeln samtidigt växte med tre procent enligt siffror från Svensk Dagligvaruhandel och HUI.

Lidl är vinnare också i den kartläggning som GFK gör bland 4 000 privathushåll i sin riksrepresentativa panel.

Kundstocken växte mars 2018-februari 2019 med tre procent och därmed nådde Lidl 47 procent av svenskarna.

– Nu har Lidl nästan samma penetration som Stora Coop och avståndet har parallellt krympt ytterligare till Ica Kvantum, säger GFK:s dagligvaruanalytiker Bo Engström till Icanyheter.

Lidls redovisar för sjunde året i rad ett positivt rörelseresultatet men det sjönk 2018/19 till 39,6 miljoner kronor eller en rörelsemarginal på låga 0,4 procent.

Johan Augustsson förklarar tappet med bland annat den svaga svenska kronan och prisökningar som följd av torkan förra sommaren.

– Men när marknaden i övrigt höjde priserna och lät konsumenterna betala för kronraset valde vi att dra ned på vår marginal för att de inte skulle behöva betala genom höjda priser.

Den snabba etableringstakten påverkade också det ekonomiska utfallet.

– Vi investerade mer än 1,1 miljarder kronor, konstaterar Johan Augustsson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...