Foto: Foto: Daniel Norman

Lidl drar ifrån i lågprismatchen

Netto har hamnat på efterkälken jämfört med lågpriskonkurrenten Lidl. ”Lidl har lyckats positionera sig på den svenska marknaden”, säger HUI:s analytiker Per Andersson.
Text: Daniel Norman
Annons:

Netto har 160 butiker i Sverige, bara åtta färre än största konkurrenten Lidl. Men utvecklingsmässigt går de inte hand i hand. 

Lidls säljutveckling är betydligt bättre. Senast tillgängliga bokslut (februari 2016) hade kedjan en nettoomsättning på 8,3 miljarder kronor. Netto hade, för räkenskapsåret som tog slut vid utgången av 2015, en nettoomsättning på 4,7 miljarder.  

Per Andersson pekar på flera faktorer till att svenskarna tagit Lidl till sig på ett annat sätt än Netto. 

– Det handlar om hur de jobbat marknadsföringsmässigt och hur deras butiker uppfattas. De upplevs som rationella, fräscha och tillgängliga med låga priser.

Han påpekar emellertid att Lidls butiker är större än Nettos vilket kan ha betydelse för den högre försäljningen. 

Enligt siffror från GFK når Netto 29 procent av hushållen. Penetrationen har inte förbättrats de senaste sex åren. Lidl däremot, som i dag når 46 procent av hushållen, har förbättrat sina siffror. 

Bo Engström, analytiker på GFK, pekar också på marknadsföringen som en viktig faktor. 

– Men också det erbjudande man ger sina kunder där Lidl har sitt eget billiga bassortiment men även välkända varumärken. Dessutom kombinerat med tema-kampanjer där fokus är mer på inspiration än på pris för ett sortiment av premiumprodukter som bara finns där, säger han.

Just sortimentet lyfter han fram som en av Nettos nackdelar i förhållande till konkurrenten.

– Möjligen att en för hög andel kampanjvaror leder till att konsumenterna inte alltid vet vad de hittar där, säger Bo Engström.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...