Leksaksjätten storsatsar online: ”Vi har ett väldigt positivt driv framåt”

Toys R Us och BR Leksaker ökar farten med stora investeringar på nätet. Här sammanfattar koncernchefen Per Sigvardsson läget. ”Vi har blivit mycket snabbare på att få saker att hända”, säger han till Market.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Top-Toy i korthet

Driver 293 leksaksbutiker i Norden och Tyskland:

  • 213 BR Leksaker, i samtliga nordiska länder och Tyskland.
  • 80 Toys R Us i samtliga nordiska länder.

 

Det är full fart framåt för Toys R Us och BR Leksaker i Sverige.

Verksamheten har hamnat i medial skugga från Toys R Us konkurs i USA – som kedjorna i Sverige inte har någon koppling till  – men under det senaste halvåret har stora investeringar genomförts.

I Sverige drivs Toys R Us och BR Leksaker av den danska leksaksjätten Top-Toy. 

I januari i år klev Per Sigvardsson, tidigare Sverige-vd för Elgiganten, nordisk chef för Elgiganten/Elkjøp och vd för Granngården, in som ny koncernchef för Top-Toy – och har gett företaget en ”elchock”.

– Det har varit en enormt intensiv start, säger Per Sigvardsson.

Han har åstadkommit en radikal fartökning online för leksakskoncernen.

– Det är ”speed to market” som gäller. Vi måste tänka och agera som en e-handlare och kan inte hålla på och jobba med saker i ett år innan det genomförs. Vi arbetar med en stor intern kulturförändring och har blivit mycket snabbare på att få saker att hända.

Per Sigvardsson har fokuserat utvecklingsarbetet på koncernens digitala och tekniska utveckling:

  • En ny digital plattform.
    En moderniserad e-handelssajt kommer att lanseras inför Black Friday i november.
    – Vi har varit alldeles för dåliga online och haft stora problem med den gamla plattformen. Nu har vi köpt en standardiserad, modern och molnbaserad plattform, beslutet om den investeringen tog jag direkt efter starten på Top-Toy. 
  • Click and collect.
    På åtta veckor har alternativet click and collect införts i koncernens samtliga butiker. 
    – Det här har vi tagit tag i på allvar. Att kunna beställa online och hämta i butik är en av fördelarna gentemot e-handeln som vi måste vara noga med att ta till vara, säger Per Sigvardsson. 
  • Digital prisskyltning.
    Efter en planeringsfas på sex veckor har de första testerna börjat genomföras i ett litet antal utvalda butiker, bland annat hos BR Leksaker på Drottninggatan i Stockholm.
  • Självutcheckning.
    Efter en testfas på fyra veckor finns nu ”self checkout” på prov i ett par butiker, en av dem är också här BR Leksaker på Drottninggatan i Stockholm. 
    – Kunderna gillar det, vi har fått väldigt bra feedback. Vår tes är att dagligvaruhandeln är bättre än detaljhandeln som helhet på detta och vi vill lära oss hur det fungerar. Vi testar nu självutcheckning, utvärderar och ser om vi inför modellen i fler butiker.

Per Sigvardsson är positiv inför det kommande året.

– Vi har en bra utveckling med ökande försäljning och vinst för både Toys R Us och BR Leksaker i alla nordiska länder. Vi är nu på väg att få ordning på e-handeln och gå från dåliga till riktigt bra online, säger han och tillägger:

– Vi har ett väldigt positivt driv i hela organisationen just nu, alla ser att det börjar hända saker. Jag ser framåt med entusiasm och tror på en riktigt bra höst.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...