Foto: Foto: Shutterstock

Larm i ny undersökning: ”Begynnande förtroendekris för digitala medier”

Det finns en stor misstänksamhet mot ”fake ads” på nätet. Nästan fyra av tio svenskar anser att annonser visar erbjudanden som inte finns. Det framkommer i en ny undersökning.
Annons:
Text: Kalle Östgren
Annons:

Undersökning sedan 2006

  • Analysföretaget Icebreak Scandinavia har sedan 2006 genomfört studien ”De svenska konsumenternas reklamval”.
  • Det är en årlig undersökning bland svenska konsumenter, där det varje år genomförs cirka 500 intervjuer. I dagsläget har cirka 6 000 intervjuer genomförts på den svenska marknaden.
  • Undersökningen har genomförts inom ramen för Yougovs internetpanel, med intervjuer av ett riksrepresentativt urval konsumenter i åldrarna 18-74 år.

Nästan fyra av tio konsumenter anser att den reklam de ser som pop-ups på nätet ibland är falsk eller innehåller erbjudanden som inte finns.

Reklam på Facebook, via telemarketing och som banners ligger strax därefter.

Det alarmerande resultatet framkommer i färska undersökningen ”De svenska konsumenternas reklamval”.

Undersökningen har genomförts årligen sedan 2006 av analysföretaget Icebreak Scandinavia, men i år är det första gången man frågat konsumenterna om reklamens trovärdighet i olika mediekanaler.

– Det är främst digitala medier som är starkt misstänkta för att innehålla erbjudanden som konsumenterna inte tror på eller som man anser helt enkelt inte finns, säger Peter Westerståhl och Maj Bonde-Teir, medieanalytiker hos Icebreak Scandinavia.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...