Foto: Kristin Lidell

Lämnade Biltema efter oenighet – här är Anneli Borg Lundgrens nya jobb

Anneli Borg Lundgren, tidigare vd på Biltema och närmast regionchef på ÖoB blir nu Hemköps nya regionchef. I dag är hennes första dag på nya jobbet. ”Jag tror aldrig man blir helt fullärd”, säger Anneli Borg Lundgren.
Text: Fanny Hällegårdh
Annons:

I april 2016 lämnade hon vd-posten hos Biltema, och sedan dess har hon varit regionchef för ÖoB.

Men i dag är det dags för nästa resa i en liknande roll – denna gången inom dagligvaruhandeln när hon börjar hos Hemköp. Det beskriver hon som att hitta hem igen.

– När jag såg annonsen på Hemköp kände jag mig direkt manad att söka. Jag längtade tillbaka till dagligvarubranschen och till att få jobba med mat och färskvaror igen.

Hon har tidigare erfarenhet av branschen genom jobb som bland annat driftledare hos Ica Maxi, och innan dess hann hon prova på en rad andra roller.

– Jag har 22 års erfarenhet inom många olika positioner, allt från vanlig medarbetare, egen handlare till tjänsteman. Jag har såklart hängt med lite grann under åren, men det är säkert jättemycket som har gått framåt sedan jag sist var i branschen.

Hon hoppas kunna både bidra och lära sig i och med karriärbytet.

– Först och främst vill jag lära känna de nya kollegorna och skapa mig en bild av vad som förväntas av mig. Sedan vill jag ta med min erfarenhet och kunskap in i Hemköp men även lära mig av dem. Jag tror aldrig man blir helt fullärd.

Det var efter meningsskiljaktigheter som hon lämnade posten som vd på Biltema för två år sedan. Men tiden där ser hon positivt tillbaka på.

– Allt har sin tid. Jag hade nästan 10 år inom företaget och det var fantastiskt roliga och intensiva år.

Hon beskriver det inte heller som något abrupt slut. När hon och styrelsen inte längre hade samsyn om Biltemas fortsatta utveckling var det naturligt att gå skilda vägar.

– Vi delade inte samma tankar om hur företaget skulle fortsätta drivas. Då jag fått uppleva mycket positivt under mina år kände jag mig färdig där.

Som kvinna i en ganska mansdominerad butikskedja blev du starkt profilerad inom Biltema. Vad är dina tankar kring det så här i efterhand?
– Jag kan ju dra paralleller till dagligvaruhandeln, när jag började som handlare på 90-talet var det också mansdominerat och mest män som var handlare. Sedan att jag blev så pass profilerad på Biltema var mycket för att man ville attrahera målgruppen kvinnor, som kanske annars satt kvar i bilen ute på parkeringen. Det gjorde man genom exempelvis genom vidareutveckling av sortimentet och satsningen på kaféer i varuhusen, och det blev lyckat.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...