Lägre försäljning tvingar Lexington att spara – nu stängs fler butiker

Lexington tappade omsättning under det andra kvartalet. Framför allt är det försäljningen i fysiska butiker som sjunker. ”Oron inom den traditionella handeln har påverkat oss negativt”, säger vd Kristina Lindhe.
Text: Daniel Norman
Annons:

Under det andra kvartalet omsatte Lexington 47,2 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en omsättning på 54,5 miljoner kronor samma period i fjol.

– Trenden från tidigare fortsätter och oron inom den traditionella handeln har påverkat oss negativt i kvartalet, säger vd Kristina Lindhe.

Det är främst i den fysiska handeln som varumärket tappar.

– Egna webbshopen fortsätter att öka under kvartalet och ackumulerat. Försäljningen är upp med 23 procent under första halvåret. Vi kan också se en positiv försäljning hos de flesta externa e-handlarna. Försäljningen i egna butiker sjönk något i kvartalet, säger Kristina Lindhe.

Rörelseförlusten nästan fördubblades, från 6,3 miljoner kronor andra kvartalet i fjol till 12,3 miljoner kronor i år.

– Minskad försäljning kräver besparingar, säger Kristina Lindhe.

Lexington har redan fattat beslut om att stänga tre butiker, omförhandla hyror och skjuta upp nyrekryteringar.

Nu vidtas ytterligare åtgärder.

– I planen ligger bland annat att vi kommer att stänga ytterligare två-tre butiker som inte är tillräckligt lönsamma, samtidigt som vi fortsätter arbetet med att minska vårt lager och komplexiteten i sortimentet och därigenom frigör mer kapital och förbättrar vårt kassaflöde, säger Kristina Lindhe.

Planen är att kostnaderna ska minskas med tio miljoner under det närmaste året.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...