Foto: Helena Tell

Lägre försäljning och ökade kostnader slog mot Lexingtons resultat

Försäljningen hos externa återförsäljare sjunker. Under tredje kvartalet minskade Lexingtons rörelseintäkter med 2,7 procent vilket fick resultatet att rasa.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

– Tyvärr fortsätter nedgången i traditionella återförsäljarledet där många butiker har det fortsatt tufft, och försäljningsminskningen i den kanalen var större än ökningen i de egna kanalerna under perioden, säger vd Kristina Lindhe i en kommentar.

Trots att Lexington ökade försäljningen i de egna e-handeln med 40 procent och tror att det gick bättre för de egna butikerna så sjönk intäkterna med 2,7 procent under det tredje kvartalet till 70,7 miljoner kronor.

Rörelseresultatet försämrades – rejält. Tredje kvartalet i fjol landade det på 3,9 miljoner kronor, i år blev det 356 000 kronor.

– På grund av den minskade försäljningen i kvartalet och ökningen av kostnader i framåtriktade projekt som ska bidra till resultatförbättringar på sikt, minskar vårt resultat i perioden, säger Kristina Lindhe.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...