Lägre efterfrågan slår mot Boozt – som flaggar för förlust och gör nedskrivningar

E-handlaren Boozt skriver ned varor från fjolårets kollektioner med 58 miljoner kronor. Bolaget som väntas presentera förlustsiffror för Q1 uppger att man justerat sin kostnadskostym efter den lägre efterfrågan.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Den extraordinära nedskrivningen gäller framför allt varor från fjolårets vår- och sommarkollektion, men även delar av 2019 års höst- och vinterkollektion.

”Med förväntning om en fortsatt dämpad efterfrågan kommer Boozt.com fokusera på varor från innevarande säsong och ge Booztlet.com möjlighet att sälja de nedskrivna varorna till en möjligt bättre marginal”, skriver bolaget enligt Dagens Industri.

Samtidigt meddelar bolaget att det justerade rörelseresultatet för det första kvartalet i år väntas landa på mellan minus 63 miljoner kronor och minus 57 miljoner kronor.

Enligt bolaget ökade rörelsemarginalen under den första halvan av april jämfört med samma period i fjol.

Detta förklaras med att kostnadsstrukturen anpassats efter den lägre efterfrågan.

Delårsrapporten för det första kvartalet i år kommer den 14 maj.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...